lördag 2 januari 2016

Mitt bokår 2015

Hej på er alla! Inte för att jag tror att någon kan ha missat det, men idag är det 1 JANUARI 2016!! ETT NYTT ÅR!! Men, innan vi kliver in till fullo i det och vad det innebär är det kanske dags att sammanfatta 2015 först. 




Så mitt första (halva) år med en egen bokblogg. Det har varit nytt, lite stressigt men framför allt underbart. Det har verkligen öppnat upp mina ögon för bokvärlden på flera nya sätt och det är så kul! Jag läser mer, håller koll mer på böcker och lär mig mer! Inte för en sekund har jag ångrat att jag satte mig ner i köket en dag i Juni, gick in på blogger och klickade på ”starta ny blogg” (eller vad det nu stod, riktigt så precist är inte mitt minne, men ni fattar). Nu kan jag bara hoppas att 2016 blir ett precis lika bra läsår - om inte bättre!

Eftersom jag aldrig gjort en hel års-sammanfattning tidigare kör jag lite på improvisation. Förhoppningsvis kommer det många år framöver i framtiden där jag kan finslipa den. 

Lästa böcker i år: 49
Engelska: 6
Svenska: 43

Bästa böckerna:

Största överraskningen: 
Förmodligen Jag ger dig solen av Jandy Nelson. Eller We Were Liars av E. Lockhart. Eller Anna och den Franska Kyssen av Stephanie Perkins. Eller En enda natt av Simona Ahrnstedt. Har lite svårt att bestämma mig här hehe. 

En stor besvikelse:
Förmodligen Röd Drottning av Victoria Aveyard. Eller kanske Miss Peregrines Hem för Besynnerliga Barn av Ransom Riggs. Inte för att de var dåliga böcker, jag hade bara förväntat mig mer av dem. 

Bra serier jag påbörjade som jag ser fram emot att fortsätta:
Gisha-trilogin av Leigh Bardugo
Mistborn av Brandon Sanderson
Penryn & Tidernas slut av Susan Ee

Serier jag inte kommer fortsätta:
Man ska aldrig säga aldrig, men tror inte att jag kommer fortsätta på Lynburn Legacy, Outtalat var ingen bok som riktigt tilltalade mig. 

Bra serier jag avslutade: 
Juliette-trilogin av Tahereh Mafi - så otroligt bra, ser fram emot att läsa om den i framtiden!
Legend-trilogin av Marie Lu - så bra avslut!

Nya författare som 2015 öppnade mina ögon för som jag ser fram emot att läsa mer av: 
Rainbow Rowell
Jennifer Niven
E. Lockhart
Sarah Dessen
Stephanie Perkins

Mest rekommenderade boken:
Måste vara We Were Liars av E. Lockhart - har rekommenderat den till ALLA

En bok jag önskar att fler hade läst under 2015:
Kanske Fangirl av Rainbow Rowell eller Som Stjärnor i Natten av Jennifer Niven. 

Boken jag grät mest till: 
Kanske We Were Liars. Eller Som stjärnor i natten.

Boken jag skrattade mest till:
Har inte direkt haft någon bok jag asgarvat till, men något av Sophie Kinsella i alla fall. Kanske Nya kontakter eller En shopaholics bekännelser. Eller Var är Audrey?

Populäraste inläggen:

*Sidenote: Ser helt klart ett tema av John Green här..

Mina favoritinlägg:
Mina tips på höstböcker
Större delen av mina Top Ten Tuseday inlägg är jag ganska nöjd med.
Och av mina recensioner kan jag faktiskt inte välja ut vilken jag tycker bäst om :) Över lag är jag ganska nöjd faktiskt. 

Hur gick det med Goodreads-utmaningen?


Ja, jag var ju väldigt nära i alla fall. Har minst fyra - om inte fem eller sex - påbörjade böcker liggande på nattduksbordet som jag påbörjat i år men aldrig avslutat. Så jag har ju läst mer än 49 böcker... Men jag har bara avslutat 49 av dem. Lite surt dock för läser Harry Potter nu och när det slog över till tolvslaget i går hade jag väll knappt femtio sidor kvar i boken. Så jag klarade det nästan och det får räcka i år. 

Bokmål för nästa år:
Läsa minst 52 böcker
Läsa 10 böcker på engelska
Skriva en recension om boken senast samma vecka som jag läser ut den
Uppdatera bloggen minst 2 gånger i veckan. 
Läsa för att det är kul. Är en bok inte bra, nejmen skit i den då.
Prova nya böcker och nya författare.
Läsa alla (utom första för den har jag redan läst) Harry Potter-böckerna på originalspråket. 
Ha det bästa bokåret någonsin!


Hur har ert bokår varit och vad har ni för mål för 2016?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: