måndag 25 januari 2016

Stormens öga av Leigh Bardugo

Titel: Stormens öga
Originalets titel: Siege and Storm
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 362
Serie: Grisha-trilogin #2
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Spänningen i rummet var påtaglig.
”Världen förändras”, sa Nikolai och en skärpa anades i hans tonfall. ”Vi måste förändras med den, annars finns det snart inget annat än damm kvar av oss.”

Handling (tagen från Goodreads): Alina flyr från Ravka, jagad av det hon gjort och aldrig kan glömma. Tillsammans med Mal försöker hon börja ett nytt liv i ett land på andra sidan havet, men det är svårt för henne att hålla sin kraft gömd och låtsas vara någon annan än Solbringaren.
     Skuggmästaren har överlevt och reser sig starkare än någonsin med en ny, skräckinjagande kraft och en plan som hotar att få hela världen att rämna. Alina är den enda som kan stoppa honom. Hon återvänder till Ravka för att rädda sitt land och sitt folk, men i takt med att hennes kraft växer sjunker hon allt djupare ner i en värld av mörk magi och svåra val. Allt närmare Skuggmästaren och allt längre bort från Mal. Till slut måste hon välja mellan sitt land, sin kraft och den kärlek hon inte trodde sig kunna leva utan – eller riskera att slukas av stormen som rasar kring henne.

Vad tycker jag? Stormens öga var en riktigt bra uppföljare. Den typen av uppföljare som bara får intresset för serien att öka. Precis som med första boken var jag helt fast rakt igenom. Jag kunde inte sluta läsa, och nu vet jag inte hur jag ska lyckas stå ut till april när den tredje och avslutande delen släpps. 
     Absolut, i Stormens öga lever gamla konflikter vidare, men de byggs också på och utvecklas samtidigt som även nya konflikter dykter upp, vilket gör att boken inte känns seg eller som en sånär typisk mellanbok där inget riktigt händer. Nej, här hände massor och det perfekta tempot från I ljusets makt lever kvar. Historien går fort fram, men aldrig så fort fram att den känns hetsad eller blir förvirrande. 
     Relationen mellan Mal och Alina utvecklas också, och jag ska inte avslöja vad som händer, men som deras relation berörde mig! Jag kände med dem båda, och ibland gjorde det riktigt ont i hjärtat över hur omöjlig deras kärlek är. Deras relation är tragisk, romantisk och vacker och jag har sällan läst något liknande. Något så äkta och rörande. 
     En annan karaktär som jag fäste mig vid under bokens gång var Nikolai! Verkligen ett  jättehärligt tillskott till historien, tyckte verkligen att han bidrog med en hel del och liksom rörde om lite i grytan. En ny favorit och ännu en anledning för att älska den här serien!
     Det finns inte mycket mer att säga, den här serien har legat på topp från början till slut såhär långt (för den är ju inte riktigt slut än). Hoppas verkligen på det bästa inför sista boken nu, men känns som om den här serien har potential att bli en favorit!
     Om du tyckte om första boken, så läs denna. Har du inte läst första boken: Gör det!!

Betyg: 8 av 10

Andra böcker i serien:
I ljusets makt - Del 1
Stormens öga - Del 2
Ur askan - Del 3 kommer i vår


Kommentera era tankar om serien här nere! 
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: