söndag 3 april 2016

Livet efter dig av Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig
Originalets titel: Me Before You
Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 393
Serie: -
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"Jag bara... jag står inte ut med tanken på att du ska stanna här för evigt. Du är alldeles för smart, alldeles för intressant." Han tittade bort. "Man har bara ett liv. Man har en skyldighet att leva det fullt ut."

Handling (tagen från förlagets hemsida): Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från det lilla kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.
     När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om under dagarna, och han föraktar den illa klädda, pladdriga tjej som hans mor anställt i ett genomskinligt försök att pigga upp honom.
     Will har bestämt sig – hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Vad tyckte jag: Efter att ha läst Sista brevet från din älskade var jag ärligt lite rädd att jag inte riktigt skulle fastna för den här boken. Sista brevet från din älskade var absolut en vacker kärlekshistoria, men den kändes också stundvis en aning långdragen, och jag var rädd att även Livet efter dig skulle kännas lite seg, men även att den skulle ha en betydligt större tyngd över sig. De två sakerna tillsammans gjorde mig lite orolig för att påbörja boken. Men, å andra sidan hade jag ju hört så mycket gott och efter att ha sett trailern till filmen - som verkligen var superbra - så blev jag väldigt tagen. Så jag slog upp boken i alla fall, och fastnade direkt.  
     För den här historien är verkligen så himla fin att jag inte kunde sluta läsa! Den är romantisk och vacker och underhållande och hjärtknipande och den innehåller en hel bunt väldigt älskvärda karaktärer. Och jag bara faller. Faller för Will som har ett så stort hjärta fastän han inte alltid visar det och som vill så mycket mer för alla. För Louisa som är en sådan underbar blandning av optimism och positivitet och lite naiv på samma gång, men samtidigt så väldigt jordnära. För Nathan och Lous familj och Wills familj och alla andra. För de är så fina och äkta och har så mycket kärlek inom sig och gentemot varandra att det inte går att inte bli berörd. 
     Och det var nog ändå det som främst fick mig att älska den här berättelsen. Hur den fick mig att känna. Den är äkta, uppriktig och fylld av kärlek. Den fick mig att skratta och gråta och stundvis vilja slänga boken i väggen - och ibland allt på en och samma gång. Jag kände så mycket. Så mycket glädje, sorg och frustration att jag ibland inte visste vart jag skulle ta vägen och det i sig är ganska så fantastiskt. 
     Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Det fanns delar jag älskade, och delar jag hatade (okej, hatar är ett starkt ord - starkt ogillade) men aldrig för att historien var dålig. Aldrig för att jag skulle vilja ändra på karaktärerna - jag blev bara så tagen. Och det är fint. Att man fick en sådan kontakt med historien att den kunde påverka en så starkt. 
     Jojo Moyes har verkligen lyckats med Livet efter dig. Det är en stark och fenomenal historia om att leva och hitta sig själv. Den är så stor och innehåller så mycket, samtidigt som den är så väldigt underhållande och härlig att läsa. Moyes är väldigt skicklig i sitt sätt att berätta historier och jag kan inte annat än beundra henne för det. Hon är en riktigt begåvad författare som har skapat något äkta och vackert som kommer stanna hos mig för en lång tid framöver. 


Berätta vad ni tycker om Livet efter dig, och är det någon som har läst uppföljaren Arvet efter dig får ni jättegärna dela med er av era tankar i kommentarerna!

Kram
Kimberly

3 kommentarer:

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: