måndag 24 augusti 2015

Efter Alaska av John Green

Titel: Efter Alaska
Originalets titel: Looking for Alaska
Författare: John Green
Antal sidor: 309
Förlag: Bonnier Carlsen
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”…om människor var regn, skulle jag vara ett duggregn och hon en monsun.”

Handlin: Miles Halter letar efter ett Stort Kanske, och därför beger han sig till internatskolan Culvert Creek, där han möts av en helt ny värld. En värld som består av första blosset, fyllan, busset och en hel massa annat. Och där, mitt i allt det nya och knasiga han dras in i, finns Alaska Young - tjejen som bor några hus bort och är olika alla andra Miles träffat. Hon är både smart, sexig och knäpp, och ganska snart blir det uppenbart att hon kommer att förändra hela Miles tillvaro. 

Vad tycker jag: Efter Alaska var en…annorlunda bok. Faktum är att medan jag sitter och skriver det här har jag fortfarande lite svårt att figurera ut vad den egentligen handlade om och vad den lämnade efter sig. Men något var det. 
       På många sätt påminde Efter Alaska faktiskt en del om Pappersstäder, och John Greens still gick också att känna igen ifrån Den andra Will Grayson, och till och med Förr eller senare exploderar jag (de tre andra böckerna jag läst av John Green hittills). Jag börjar känna igen hans sätt att skriva, hans sätt att bygga historier och karaktärer, och ändå har jag aldrig en aning om vart hans berättelser kommer att föra mig.
       Precis som i hans tidigare böcker finns där de udda karaktärerna som bygger upp en väldigt annorlunda historia. Men det funkar. John Green väver ihop all det här udda och annorlunda, och ibland till och med konstiga, och skapar något ganska fint av det hela. Något som egentligen är större än vad jag hunnit lista ut än.
       Okej, jag inser att det här inte är någon särskilt objektiv bokrecension. Jag har lite svårt att vara objektiv när det kommer till John Green, och en liten del av mig vill tro att allt han skriver blir mästerverk. För han är en författare som skapar mästerverk. Jag menar, Förr eller senare exploderar jag var fantastisk, och både Pappersstäder och Den andra Will Grayson var åtminstone till en liten liten del mästerverk.
       När det kommer till Efter Alaska är den väll inte direkt ett undantag. Den var väldigt bra (även om den, enligt mig, inte var lika bra som Förr eller senare exploderar jag), den var stark på något sätt, och självklart fanns där så mycket mer till berättelsen än det man först såg (eller så vill jag bara tro det eftersom John Green i mina ögon är en författare som skapar mästerverk, men det är så jag ser det i alla fall). Efter Alaska känns som en stor och viktig berättelse, speciellt så här i tonåren. För den handlar mycket om att livet och döden. Om att lida och gå vidare. Om att ibland kanske inte ha alla svaren och att det är okej. 
       Samtidigt känns berättelsen ibland lite oklar. Mycket av det som händer händer bara. Utan någon direkt anledning. Utan att vara kopplat till någon större bild. Mycket känns så spontant. Helheten finns där, men den är utblandad med massa saker som bara händer. Fast på sätt och vis kanske det är bra, i vanliga livet är ju allt inte alltid direkt kopplat till en större bild. 
       Vad jag gillar med John Green är att det alltid känns som om det finns en tanke bakom det hans skriver. Som om berättelsen inte bara är som den är, utan att det finns mening med den. Ja, Efter Alaska kändes lite vardaglig och ibland rörig men den kändes också djup och annorlunda och viktig - även om jag inte kommit helt under full med verken berättelsen eller dess mening än. Jag gillade den för att jag gillar John Green, så enkelt är det kanske. 
       Efter Alaska var en bra bok, även om det jag skrivit om den här är lite oklart. Gillar du John Greens Andra böcker, t.ex Pappersstäder, tycker jag definitivt att du ska ge denna en chans. Har du inte läst något av John Green tidigare tycker jag fortfarande att boken är värd en chans. Kanske faller inte alla för berättelsen, men den är åtminstone väll skriven. 

Betyg: 7,5 av 10


”Man är fast i labyrinten hela livet och bara tänker på hur man ska komma ur den en dag och hur häftigt det kommer att bli. Och att tänka sig den framtiden håller en igång, men man gör det aldrig. Man använder sig bara av framtiden för att fly från nuet.”

Har du läst Efter Alaska eller någon av John Greens andra böcker? Dela gärna med dig av dina tankar!!

Kram
Kimberly

Andra böcker som kan vara intressanta:
- Pappersstäder av John Green
- We Were Liars av E. Lockhart

1 kommentar:

  1. 10/10 utan tvekan. Jag sitter här flera minuter efter att jag läst klart tacken i slutet av boken och funderar. Vet inte riktigt på vad men allt svävar på något sätt runt historien. För en som är van vid att läsa bokserier och lära känna karaktärer genom flera böcker känner jag ändå att jag på ett annat sätt aldrig kommit så här nära en karaktär. Eller flera.

    Jag kan säga att även om jag kan se vad du menar med att Efter Alaska är rörig eller oklar så funderade jag inte ens om jag inte förstod. Jag var ju där, jag såg det ju. Dom ända gånger jag inte förstod något var när Miles Halter inte förstod något.

    Jag har aldrig tidigare läst en John Green bok men det här var ett mästerverk av första klass i min mening. Kanske för att jag kan känna igen mig utan att aldrig ha varit med om något det minsta liknande? Kanske för att jag helt enkelt ser allt jag vill ha i en bok i den här berättelsen? Kanske är bara John Green en skapare av mästerverk som du säger? Jag vet inte, men det kanske man inte måste?

    SvaraRadera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: