måndag 17 augusti 2015

Cinder av Marissa Meyer

Titel: Cinder
Originalets titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 326
Serie: The Lunar Chronicles #1
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Nååja vad är en bal på slottet… Den kan ju var frukansvärt långtråkig och dötrist. Och tråkig och… Alldeles… Alldeles underbar.”
(Citatet är taget ur den tecknade filmen Askungen, och inte boken Cinder)

Handling: I denna framtida variation av askungen får vi ta del av en elaka styvmamma, en charmig prins, och inte minst en bal på slottet. Men den här berättelsen innehåller mycket mer än så. Vi har Cinder, den begåvade mekanikern som är cyborg, något som i mångas ögon gör henne mindre värd, och varje dag är en kamp. Inte bara gentemot hennes styvmamma som verkar hata henne och beskyller henne för sin makes död, utan också samhället i stort.
        Men i Nya Bejing där Cinder lever finns det betydligt värre saker att oroa sig för. Pesten härjar i landet och snart insjuknar också Cinders syster Peony. Dessutom finns där hotet från Luna, månfolket som planerar att starta krig mot Jorden - en konflikt som Cinder snart befinner sig i mitten av. Och sen dyker ju Kai upp, den otroligt charmiga prinsen…

Vad tycker jag: Jag kanske ska börja med att säga att det här var andra gången jag läste Cinder. Första gången jag läste den minns jag att jag var helt tagen av hela berättelsen. Den var annorlunda, hade högt tempo, var spännande och gick bara inte att lägga ifrån sig
       Jag tycker fortfarande att Cinder är en bra bok och en väldigt bra berättelse, även om den självklart inte var lika spännande andra gången. Nu visste jag ju allt som skulle hänga, och det var lite det som var skönheten med boken första gången. Hur man inte riktigt hade en aning vart historien skulle ta en, hur man bara blev bortförd av den och verkligen kunde njuta av de oväntade vändningarna den tog (eller okej, oväntade för mig i alla fall). 
       Jag älskar fortfarande konceptet. Det här är en fairytale retelling av Askungen och jag gillar verkligen hur Marissa Meyer får in orginahistorien utan att göra den förutsägbar, och hur hon samtidigt väldigt smidigt väver in allt annat. Pesten, Nya Bejing, Lunar drottningen, det annalkande kriget och prinsessan Selen. Alla pusselbitar passar liksom. 
       Sen kanske den här boken inte perfekt. Jag har läst om en del som tycker att Marissa Meyers språk kanske inte är det bästa, vilket är förståligt. Boken svamlar inte direkt över med beskrivningar, målande språk och poetiska liknelser. Inte direkt så att språket är avskalat heller, men det skulle absolut kunna vara bättre. Ändå gör det inte mig så mycket, och första gången jag läste Cinder var det inte ens något jag tänkte på. Själva historien är vad som är viktig och den tar över. Den är nästan spännande nog i sig för att väcka liv i boken. Och det gör den, väcker liv alltså. 
       Sen kan jag väl ibland tycka att själva berättelsen också känns lite väl otrolig, det finns många sammanträffanden (okej, jag försöker alltid att inte skriva några spoilers, meeen jag kommer göra det nu, så har ni läst boken får ni markera för att läsa (jag menar det, läs inte om ni inte vill veta hur boken slutar. Säg inte att jag inte varnade er): Jag kan tycka att: Cinder (vanlig mekaniker) + Kai (som nu råkar förälska sig i en vanlig mekaniker) = slutar med att Cinder är den försvunna prinsessan, känns lite väl mycket som ett sammanträffande. Men av någon anledning älskar jag det ändå. Men okej, lite överdrivet är det. Slut på spoiler.) Men jag gillar den ändå, trotts att den är lite cheesy och ibland inte riktigt trovärdig. 
       Något annat att anmärka på är att vi får ju faktiskt inte veta jättemycket om världen Cinder lever i, hur den fungerar, hela grejen med Androider och Cyborg och liknande. Men kanske är det något som tas upp mer i de andra böckerna?
       Allt som allt är Cinder en historia som känns väldigt nyskapande, är intressant, spännande och ett nöje att läsa! Jag kommer definitivt plocka upp resten av serien (faktum med att jag redan läst Scarlet får något / några år sedan, men kommer inte ihåg mycket och därför kommer det troligtvis ske en omläsning innan jag plockar upp Cress som kom ut för inte så länge sedan)


"Hon kunde inte låta bli. Hon tittade på honom. Hennes försvarsmurar vittrade sönder lite när hon mötte den öppna blicken i de bruna ögonen."


Betyg: 7 av 10

Vad tycker ni om The Lunar Chronicles? Dela gärna mer er i kommentarerna!
Kram
Kimberly

Andra böcker som kan vara intressanta:
- Unearthly av Cynthia Hand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: