söndag 9 augusti 2015

Sommaren jag blev vacker av Jenny Han

Titel: Sommaren jag blev vacker
Originalets titel: The Summer I Turned Pretty 
Författare: Jenny Han
Antal sidor: 249
Serie: The summer I turned pretty-trilogy #1
Förlag: B. Wahlströms
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris eller Bokus (dock tillfälligt slut hos båda)

"Händer det här verkligen på riktigt? Och så som han ser på mig förstår jag att svaret är ja. Att det alltid har varit ja. I det ögonblicket känns det som om det inte finns något annat än det ordet. Allt som hände i somras, och alla andra somrar innan dess, har lett fram till det här."

Handling (från Goodreads): Isabel mäter livet i antalet somrar hon har levt. För henne är det helt självklart allt händer ju på sommaren. Allt som är spännande, allt som är förtrollande och allt som betyder något. Vintern är bara en transportsträcka tillbaka till sommarhuset vid havet dit hon åker med familjen varje sommarlov. Dit kommer också bröderna Jeremiah och Conrad och deras mamma Susannah, som äger huset. Tillsammans tillbringar de två familjerna hela långa sommaren där, och för Isabel existerar inget alternativ. 
       Isabel älskar det slitna gamla strandhuset, alla knäppa traditioner som hon och killarna upprätthållit sedan de var små, och hon älskar framför allt det faktum att ingenting har förändrats sedan dess. Fram tills nu. För den här sommaren den här skimrande sommaren kommer saker att förändras. Redan när Isabel stiger ur bilen känner hon något i den salta luften. En ny känsla. Något vuxet, något ... hemligt. Och när krocken mellan nya aningar och minnen från förr trasslar till relationen mellan Isabel, Conrad och Jeremiah så står det klart de måste acceptera att de är framme vid en plats dit varje sommarstig hittills har lett.

Vad tycker jag? Jag vet så många som älskar den här boken, och alla jag har pratat med som läst den har bara bra saker att säga. Så fastän jag sommar efter sommar skjutit upp att läsa den här boken förväntade jag mig ändå något fantastiskt. Tyvärr levde boken inte upp till mina förväntningar. 
       Jag förstår varför folk gillar den, på sätt och vis i alla fall. Sommaren är där, kärleken är där, triangeldramat är där, dramat är där. Men…den gick ändå inte hela vägen hem för mig. Triangeldramat kändes lite för förutsägbart och långdraget - faktum med att hela boken kändes långdragen. Som om den bara var inledningen till något. Boken kom liksom inte igång riktigt förens mot slutet (tur att det här är en serie, annars hade jag inte klarat av det). Kärleken tyckte jag också man fick för lite av (kändes inte heller som om den kom igång).
       Karaktärerna var inte dåliga. De var inte unika eller fantastiska heller, men de var inte dåliga. Jag gillade både Jeremiah och Conrad. Inte perfekta karaktärer men bra. Susannah var också en bra karaktär, kanske den jag till och med gillade bäst. Men huvudaraktären Belly (Isabel)? Jag hade till och från väldigt svårt att relatera till henne samtidigt som hon på många sätt kändes ganska barnslig. Det kom flera tillfällen i boken när jag störde mig på besluten hon tog eller sakerna hon sa.
       Nu låter det här enbart dåligt. Så är det inte. Det kom tillfällen när jag relaterade till Belly också, tillfällen när jag verkligen gillade henne som person. Det kom tillfällen när kärleksdramat drog in mig i boken och jag gillade hur det liksom alltid hände saker. Historien kändes långdragen, men den stod aldrig still. 
      Jag har inte heller något emot Jenny Han som författare. Boken var bra skriven, historien berättas väldigt bra. Kanske hade jag bara för höga förväntningar, för jag önskar verkligen att jag kunde vara en av dem som faller huvudstupa för den här berättelsen, även om jag tyvärr inte är det. Boken är fortfarande bra dock, och jag kommer definitivt läsa mer av Jenny Han. Jag är speciellt intresserad av To all the boys I’ve loved before, men ska försöka plocka upp fortsättningen på Sommaren jag blev vacker också. 
       För att sammanfatta tycker jag att Sommaren jag blev vacker är en bra bok även om jag hade förväntat mig mer. Den har sina brister, men det är också en bok otroligt många älskar. Nu råkar inte jag vara en av dem (lite mer för Sarah Dessen när det kommer till sommar Contemporary), men som sagt tycker jag inte det gör det här till en dålig bok även om den kanske inte är enastående.

Poäng: 6 av 10

Har ni läst något av Jenny Han? Dela med er i kommentarerna!
Kram
Kimberly

Andra böcker som kan vara intressanta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: