söndag 26 juli 2015

We Were Liars av E. Lockhart


Titel: We Were Liars
Svensk titel: Kanske är det allt du behöver veta
Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 225
Förlag: Hot Key Books
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

We are liars. 
We are beautiful and privileged
We are cracked and broken
A tale of love and romance
A tale of tragedy
Which are lies?
Which is truth?
You decide

Vad tycker jag? Wow. Jag vet inte ens vad jag ska säga bara - wow. Den här boken är briljant. Ett mästerverk. Så skickligt skriven och ihoppusslad att jag inte har ord nog att beskriva det. E. Lockhart har skrivit en sådan vacker, tragisk och gripande historia att det kommer dröja ett långt, långt, tag innan den lämnar mig. Jag avslutade boken i går kväll och jag har inte kunnat släppa den sedan des. Det enda jag vill göra är att plocka upp den och börja om från början. Få åka tillbaka till Beechwood Island. Få dyka ner i mer av E. Lockharts vackra, målande och träffande språk.
       Den här boken kanske inte verkar som mycket vid första anblicken, men den växer till att bli så mycket mer än man först tror. Jag sögs in från första sidan och inte för en sekund var berättelsen tråkig. Jag sträckläste den, fast på ön med alla karaktärerna, fast i mysteriet och historien. Och slutet! Herre Gud vad oväntat och vilken twist! Jag kan fortfarande inte släppa det. Den här boken tar vändningar jag tror få kommer kunna förutse. Mer oförutsägbar bok har jag svårt att minnas att jag någonsin läst. 
       Dessutom går den verkligen rakt in i hjärtat. Vilka känslor jag upplevde medan jag läste den här boken - framför allt ju närmare slutet jag kom (på ett ställe bröt jag till och med ihop - alltså på riktigt med tårar och snorgråt och allt. Så känslosamt var det). För den här boken kändes så äkta. Och språket lyfte upp historien, gav den verkligen liv på ett sådant vackert sätt. E. Lockhart sätt att skriva är magisk, det drar in en och håller en fast där hela vägen till slutet.
       Jag säger det igen: We were liars är briljant. Ett sant mästerverk och jag beundrar verkligen E. Lockhart för att hon har kunnat skriva den här berättelsen som hon har gjort. Det är sällan man kommer över så genomtänkta och välskrivna böcker där alla pusselbitar sitter perfekt på plats.
       Jag medger, det fanns väll en eller två grejer jag fortfarande har lite svårt att förstå när det kommer till berättelsen, men de är så små att de knappt märks. Den här berättelsen är så mycket större. Jag kan inte garantera att alla där ute kommer älska den som jag gjorde - man jag hoppas det. Jag hoppas att många kan plocka upp den och få följa med på resan som E. Lockhart skickligt vägleder oss igenom, på samma sätt som jag gjorde. För det var underbart. Fantastiskt och gripande vackert.
       Så bara läs den här boken. Läs den. Det går inte att förstå den, förstå djupet och med vilken skicklighet den är skriven, förens man nått sista sidan i boken. Och den här berättelsen förtjänar att bli hörd. 
       För att citera Goodreads: ”Read it. And if anyone asks you how it ends, just LIE.”   

"He was contemplation and enthusiasm. Ambition and strong coffee. I could have looked at him forever."

Psst! Boken har också gets ut på svenska av Lavender Lit, med titeln: Kanske är det allt du behöver veta (som jag älskar - grym titel till den här berättelsen!) Läsa mer om den svenska versionen kan ni göra här: Adlibris, Bokus eller CDON)

Har ni läst boken? Kommentera och berätta vad ni tyckte! Och har ni inte läst den - är ni intresserade? Är E. Lockharts andra böcker lika slående? Dela med er!

Kram
Kimberly

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också den var helt fantastisk <333

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa visst är det en väldigt speciell bok! Så kul att fler tycker om den!
      Har du läst något annat av E. Lockhart? :) <3

      Radera
  2. Hej, tycker du att trettonåringar kan läsa den här boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tror det här är en bok som riktar sig till lite äldre åldrar, kanske snarare övre tonåren eftersom mycket av det boken kretsar kring är saker som är lite mer aktuella när man är äldre. Skulle nog rekommendera från 15 år men självklart kan man ändå läsa den om man är 13, ända som skulle kunna hända är att man kanske inte får samma förståelse för historien :)

      Radera
  3. Läste den i sommar och tyckte den var väldigt fängslande och undligt vacker på ett sätt som inte så många böcker är. Att det är en så fantastisk historia som är så fint skriven gör att det är en bok som är svår att slå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur den är superbra skriven och verkligen en fängslande historia! Ja håller med, på vissa sätt är den ganska så unik (utav vad jag har läst i alla fall)!

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: