tisdag 21 juli 2015

Top Ten Tuesday v. 30

Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters (example: features minority/religious minority, socioeconomic diversity, disabled MC,  neurotypical character, LGBTQ etc etc.)

Så det är tisdag igen, vilket innebär Top Ten Tuesday, som varje vecka anordnas av the Broke and the Bookish. Veckans tema är böcker som lyfter upp / stödjer / hyllar (lite svårt att hitta rätt översättning hehe) mångfald (t.ex minoriteter, personer som bryter normer och liknande.)

När jag började leta böcker till dagens tema tycket jag det från början var lite svårt eftersom jag för det mesta, och genom alla tider har, främst läser fantasy och sf, vilket innebär böcker som inte fokuserar på dagens samhälle. Men efter att ha tänkt lite kom jag fram till att en del fantasy / sf böcker också fokuserar på mångfald, eller handlar om utsatta grupper eller personer som inte riktigt passar in i samhällets normer. Därför bestämde jag mig för att ta med några sådana böcker också. 



Den andre Will Grayson av John Green och David Levithan
Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Jag ger dig solen av Jandy Nelson
Jag, En av David Levithan



Cinder av Marissa Meyer
Rör mig inte av Tahereh Mafi
House of Night: Vampyrens märke av P.C Cast & Kristin Cast

Vilka böcker tycker ni själva hör hemma på den här listan? Låt mig höra i kommentarerna, eller är det så att du har bloggat om din egen Top Ten Tuesday lista, länka här nedan så kan jag kolla upp ditt inlägg!

Kram, Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: