lördag 30 januari 2016

The Martian - Ensam på Mars av Andy Weir

Titel: The Martian - Ensam på Mars
Originalets titel: The Martian
Författare: Andy Weir
Antal sidor: 447
Serie: -
Förlag: Book Mark
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Jag var bara en i besättningen. Ärligt talat den i besättningen som hade lägst rang. Enda chansen för mig att få föra befälet över expeditionen vore om jag var den enda som var kvar av hela besättningen.
Och vet ni vad? Nu för jag befälet.”

Handling (tagen från Goodreads): Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever – i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos humor, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Vad tycker jag: Man skulle kunna tro att det skulle bli lite långtråkigt att läsa om hur en ensam man försöker överleva i över 500 dagar på en planet som består av nästan ingenting. 
     Jag menar, nämnde jag att han var ensam?
     Men, vad man än skulle kunna tro så blir det inte tråkigt. Inte det minsta faktiskt. Tråkig är inte ett ord som ens kommer i närheten av att beskriva den här boken. Jag kan bara säga det här: Wow vad Andy Weir har lyckats. Jag tror aldrig jag läst något liknande. Ensam på Mars, skiljer sig verkligen från andra böcker i sin genre. 
     För den är realistisk, vetenskaplig och intressant på samma gång som den lyckas vara både fyndig, rolig, underhållande och spännande. Jag har vänt sida efter sida för att jag bara inte kunnat sluta. Jag har skrattat rakt ut (vilket inte händer ofta), och jag har funderat över vetenskapliga lösningar. Allt på samma gång, vilket är ganska så fantastiskt. 
     Men, om det är något jag skulle vilja klaga på när det gäller det Ensam på Mars är det allt det faktiskt också det vetenskapliga. Jag vill hylla det också, eftersom alldeles för många sci-fi böcker inte innehåller en tillräckligt vetenskaplig grund så det känns väldigt uppfriskande att veta att allt det Mark Watney genomför faktiskt är rent vetenskapligt genomförbart. Men det blir lite mycket. Vissa partier hängde jag inte med alls i allt vetenskaps-snack och då kändes det inte så kul. För jag är en sån som hakar upp mig på allt jag inte förstår, och nog fanns det några saker här och där när jag inte förstod. 
     Men å andra sidan var det ju inte som om hela boken av vetenskapliga formler - verkligen inte. Den består av så betydligt mycket mer. Och trotts vetenskapen blir berättelsen inte svår eller tråkigt och det har främst med tre saker att göra: 1) Bokens perfekta tempo som gjorde att det alltid hände saker och alltid kom nya spännande utmaningar. 2) Att man faktiskt inte bara läste om Mark Watney, i boken får man faktiskt läsa ur några andra perspektiv också och det skapade en bra balans i berättelsen. 3) Humorn. På riktigt så härlig. Den lyfte upp historien något ofantligt. Mark Watney är självironisk, jordnära (på mars), rolig, påhittig och tycks ha en gnista inom sig som aldrig dör trotts alla motgångar. Att läsa ur hans perspektiv var så underhållande.  
     Ensam på Mars är helt enkelt en annorlunda, underhållande och intressant bok för er som vill ha allt ifrån humor till äventyr, rymdfakta till spänning. Läs den!

Bonus! Boken finns ju som film och är så himla taggad på att se den nu när jag läst boken!!


Om ni läst Ensam på Mars, eller sett filmen, så dela gärna med er av era tankar!
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Jag hoppas filmen är lika bra som boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja gör jag med! Den verkar ju faktiskt väldigt bra, och har hört mycket positivt om den :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: