fredag 14 augusti 2015

Unearthly av Cynthia Hand

Titel: Unearthly
Originalets titel: Unearthly (läst på orginalspråket)
Författare: Cynthia Hand
Antal sidor: 435
Serie: Unearthly #1
Förlag: Harper Teen
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

In the beginning, there's a boy standing in the trees . . . .


Handling (från Goodreads): Clara Gardner has recently learned that she's part angel. Having angel blood run through her veins not only makes her smarter, stronger, and faster than humans (a word, she realizes, that no longer applies to her), but it means she has a purpose, something she was put on this earth to do. Figuring out what that is, though, isn't easy.
       Her visions of a raging forest fire and an alluring stranger lead her to a new school in a new town. When she meets Christian, who turns out to be the boy of her dreams (literally), everything seems to fall into place and out of place at the same time. Because there's another guy, Tucker, who appeals to Clara's less angelic side.
       As Clara tries to find her way in a world she no longer understands, she encounters unseen dangers and choices she never thought she'd have to make between honesty and deceit, love and duty, good and evil. When the fire from her vision finally ignites, will Clara be ready to face her destiny?

Vad tycker jag? Under tiden jag läste Unearthly kände jag mig ibland lite otålig och okoncentrerad. Tyvärr har jag lite svårt att avgöra om de har att göra med yttra faktorer, eller om det faktiskt var boken i sig själv. För Unearthly var definitivt inte en dålig bok! Den var spännande, hade ett antal vändningar som var (åtminstone för mig) oväntade och höll för det mesta temopt uppe. 
       Jag kan erkänna att historien också på sätt och vis känns lite uttjatad. Åter en historia on fallna änglar och krig emellan de goda och onda änglarna. Där finns också kärlekstriangeln, omgivningen som är ovetande om det mystiska som föregår precis framför deras ögon, och självklart också vännerna som börjar misstänka något på gott och ont. Och självklart mystiken om hela den här världen och de övernaturliga karaktärerna, deras motiv och bakgrund. 
       Ändå gillade jag den här boken. De flesta karaktärerna gick hem, och även om jag inte är jättemycket för triangeldrama så funkade det i den här berättelsen (dessutom känns det som om det fanns något av en twist i det - eller så var det bara jag som hade väldigt svårt att förutse vad som skulle hända hehe). Hela ängelgrejen förklarats också bra, även om en hel del frågetecken återstår i slutet av boken, men så är det här ju också en serie. 
       Som sagt, en bra bok och även om Unearthly inte direkt står ut inom sin genrea är den ändå spännande och en lätt bok att krypa upp med för ett äventyr. Något jag även gillade var huvudpersonens sarkastiska och ibland humoristiska kommentarer. De kändes väldigt äkta och gjorde det mycket enklare att relatera till boken. Dessutom drog de in lite humor i historien vilket verkligen uppskattades.
       Allt som allt är Unearthly en bra bok även om den inte är fantastisk. Väl skriven, spännande historia (om än med ett lite aning uttjatat tema). Definitivt läsvärd om man gillar paranormala kärlekshistorier och änglar. Kan tänka mig att det här är en bok som går hem hos personer som gillar Fallen (även om första Fallen-boken nog var en aning bättre), eller typ Twilight? Själv kommer jag i alla fall försöka få tag på uppföljaren snart!

Betyg: 6,5 av 10

Har du själv läst Unearthly får du gärna dela med dig om vad du tyckte om boken. Eller om du läst någon annan spännande bok med paranormalt tema?

Kram
Kimberly

Andra böcker som kan vara intressanta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: