lördag 18 mars 2017

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Titel: Ordbrodösen
Originalets titel: -
Författare: Anna Arvidsson
Antal sidor: 321
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"Stå still.
Jag skriker orden inombords. Gång på gång. men ledarböterna i svart fortsätter emot mig. Tvillingsystrarna slutar först gå på armlängds avstånd. 
Blocket glider ur min hand."

Handling (tagen från Goodreads): Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.
      I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet.
      Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
      Någon som kan få vem som helst att lyda.

Vad tycker jag: Odrbrodösen. Det är konstigt hur ett helt nytt, påhittat och lite småunderligt ord kan komma att bli så otroligt självklart för en på mindre än ett dygn. Ordbrodöser. Det känns som om jag alltid känt till dem. Som om jag alltid vetat om dem, precis som häxor eller varulvar eller vampyrer. Anna Arvidsson har skapat ett helt nytt fenomen, och hon gör det så självklart och så snyggt att jag accepterar det utan att tveka.
     Det bästa ordet för att beskriva Ordbrodösen skulle jag dock säga är levande. Miljön och karaktärerna var så verkliga, så närvarande att man nästan själv hamnade i historien. När Alba sitter och dricker te med Klara och Lo känns det som om jag också är där. Det känns som om jag också sitter med dem runt köksbordet i Los lägenhet, eller halvligger med dem uppkrupen i soffan medan Lo kollar på Idol och Klara surfar på datorn. Jag är liksom där - rakt igenom hela berättelsen. När Alba sedan kämpar mot klockan för att rädda de hon älskar, känner jag samma krypande panik som hon gör. Jag känner samma förvirring, samma rädsla och samma glädje. Jag sugs verkligen in i historien och det är så fantastiskt.
     Anna Arvidsson har gjort ett riktigt bra jobb med den här debutromanen. Det är fantasy när den är som bäst, spännande, men vändningar som man anar, men ändå inte riktigt ser komma. Hennes språk är träffande och karaktärerna levande och lätta att genast fatta tycke för. Alba, Lo, Klara, Jack och Albas mamma är alla karaktärer jag med lätthet föll för och som jag inte skulle ha något emot att få läsa mer om. Arvidsson har bara lyckats så bra med boken i sin helhet. Språket är kanske inte jättespeciellt, men det flyter på så himla väl att man knappt ens tänker på det. Jag bara läser och upplever, utan att lägga märket till detaljer eller ordval för att jag är så inne i alltsammans. Så skickligt skriven är boken.
     Dessutom hyllar jag det faktum att Odrbrodösen gör sig extremt bra som standalone, vilket inte är allt för vanligt inom fantasy. Det känns uppfriskande.
     Slutsatsen är helt enkelt att Ordbrodösen utan tvekan är en lyckad debut och jag ser helt klart fram emot att läsa mer av Anna Arvidsson i framtiden.

Tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret!

Vad tycker ni själva om Ordbrodösen? Dela gärna med er av era tankar i kommentarerna!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: