fredag 9 mars 2018

Kommande böcker: Mars 2018

Okej, OKEJ, jag vet, det här inlägget är SÅ SENT. Det skulle kommit upp för ca 2 veckor sedan, men har bara varit så himla upptagen så lyckades aldrig bli klar med det. Men, så i förgår när jag satt mig ner för att blogga bestämde jag mig för att jag hade ju ändå börjat - och jag ville ju inte skrota inlägget bara för att det var sent när jag redan lagt ner så mycket tid på det. Så, skrev klart det och bestämde mig för att det var bättre att det fick komma upp sent än inte alls. Det är ju trotts allt fortfarande två tredjedelar kvar av mars, eller hur. Så, mina vänner, här kommer några av de mest intressanta böckerna (enligt mig) som släpps i mars! Kom ihåg att alla datum är preliminära och kan komma att ändras. Efter februaris torka på kommande ungdomsböcker på svenska, kommer mars igen med en rejäl mängd nya och fräscha ungdomsböcker, och ett flertal av dem tycker jag verkar superintressanta! Känns som om mars kommer bli en bra bokmånad. Enda dåliga är väll att det är lite väl tomt i bok-budgeten efter bokrean hehe. Hur som, här kommer böckerna! Och som vanligt, har jag missat någon bra bok, upplys mig jättegärna om det i kommentarerna!

Kommande böcker på svenska: 


8 mars: Children of Blood and Bone: Solstenen av Tomi Adeyemi
Lavender Lit kommer ut med en fantasy-bok! Är detta deras första fantasy? Vet inte, men jag är extremt exalterad! Lavander Lit har sällan (och med sällan menar jag aldrig) gjort mig besviken när det kommer till att ge ut otroligt välskrivna och komplexa böcker tidigare, och nu ger de ut denna som handlar om magi, en föräldralös hjältina, en förrymd prinsessa, och en lömsk kronprins. Kan det bli bättre än så? Boken är dessutom inspirerad av Västafrika och låter hur spännande som helst. Jag bara måste, måste, måste läsa denna!
Utges av Lavender Lit

21 mars: Hatar alla utom dig av Gaby Dunn och Allison Raskin
GABY DUNN OCH ALLISON RASKIN HAR SKRIVIT EN BOK. Älskar deras Youtube kanal Just Between Us, för att de båda är otroligt roliga men ändå jordnära på en och samma gång. De lyckas hantera viktiga ämnen på ett sätt som gör dem enkla att förstå och relatera till samtidigt som de får en att skratta. Om deras bok är någonting alls som deras youtubevideos (vilket det definitivt verkar som) är jag ganska så säker på att jag kommer älska den. Hatar alla utom dig handlar om två bästisar som varit vänner för evigt, men som nu skiljs åt för att börjar på collage. Boken följer deras konversationer endast genom SMS och mail (hur coolt!!) medan de delar med sig om och försöker hantera sina vilt skilda upplevelser av collage. Låter verkligen så himla intressant, och älskar konceptet. Tänker utan tvekan läsa denna!


9 mars: Dagen du förstörde allt av Linnea Dahlgren
Dagen du förstörde allt verkar vara en gripande historia om två bästa vänner, Melanie och Kassandra, som gör allt tillsammans. De har varandra och det är mer än nog. Men så en dag vaknar Melanie upp av ett telefonsamtal. Kassandra har tagit livet av sig. Melanie kan inte förstå varför, hur det kommer sig att det plötsligt bara är hon kvar. Hon är ju inte sig själv utan Kassandra och nu är Kassandra borta? Som det står på förlagets hemsida: ”En finstämd och gripande berättelse om sorg, vänskap och kampen för att leva vidare.” Låter verkligen superfin och viktig.
Utges av VOX

12 mars: En andra chans av Jojo Moyes
Moyes uppföljare till Livet efter dig (som är helt fantastisk) och Arvet efter dig. Ni som läst någon av de tidigare böckerna kan väll gissa ungefär vad denna kommer handla om, men kommer lämna resten osagt för att inte spoila någon. Jojo Moyes är hur som helst en otroligt duktig författare, och så snart som jag tagit mig an Arvet efter dig, planerar jag att kasta mig över denna också!

19 mars: Alla suger och det är ingens fel av Ebba Hyltmark
Alla suger och det är ingens fel handlar om Li som går sista terminen i grundskolan och knappt kunna vänta tills det är över hon kan fly undan någon annan stans långt bort. Den handlar om den nya killen i klassen med de vackra ögonen som får Li att kanske faktiskt inte vilja fly ändå. Men framförallt handlar den om att försöka lista ut vad man vill, och vem man är.
Utges av Brombergs

23 mars: Tionde våningen av Christina Herrström
Christina Herrström, känd för sin bok Tusen gånger starkare, släpper en ny ungdomsbok om Jorinde som blir ensam kvar i föräldrarnas lägenhet efter skilsmässan. Och hur coolt hennes vänner än tycker att det låter att leva på egen hand, så har Jorinde en hel del att stå i. Hon måste få pengarna att räcka, hålla koll på sin pappa som isolerat sig i deras sommarstuga, och så var det ju detdär med att hon och hennes bästis verkar falla för samma kille också. 
Utges av Bonnier Carlsen

26 mars: Finns det björkar i Sarajevs av Christina Lindström 
Christina Lindström, författaren till Hälsningar från havets botten, kommer ut med en ny bok om vänskap och relationer. Kevin lämnar sin bror Charlie som har en funktionsnedsättning hemma för att kunna dra ut och träffa sinna vänner. Men när han kommer hem är Charlie plötsligt borta, och han och hans vänner får ge sig ut på gatorna för att hitta Charlie. Under sökandets gång kommer ett och annat oväntat upp till ytan och vännernas relation till varandra prövas. 

Kommande i pocket: 

      

2 mars: Jag, En av David Leviathan (filmomslag)
6 mars: Idag är allt av Nicola Yoon
19 mars: Allt vi inte pratar om: En bok för killar och män

Kommande böcker på engelska 


6 mars: Restore Me av Tahereh Mafi
13 mars: Obsidion av Amie Kaufman och Jay Kristoff
20 mars: The Astonishing Color of After av Emily X.R. Pan

Sådär, det var några av de nya böckerna som släpps nu i mars! Dela gärna med er av vilka böcker ni ser fram emot lite extra i kommentarerna här nedan, så hörs vi snart!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: