torsdag 1 mars 2018

Tre saker jag inte vet om dig av Julie Buxbaum

Titel: Tre saker jag inte vet om dig
Originalets titel: Tell Me Three Things
Författare: Julie Buxbaum
Antal sidor: 358
Serie: -
Förlag: Lavender lite
Länkar: AdlibrisBokusGoodreads

Någon/Ingen: är det bättre med dig? det kändes som om du befann dig i ett vakuum tidigare i veckan. jag var orolig. 
Jag: Definitivt bättre. Tack för att du frågade. Och du då? Allt väl?
Någon/Ingen: visst, helt okej, antar jag. inte mitt bästa år.
Jag: Vet hur det är.
Någon/Ingen: gör du? hoppas egentligen inte du gör det, men misstänker att du gör det. du har sorgsna ögon.
Jag: Har jag? Och när har du sett mina ögon?
Någon/Ingen: det har jag inte. inte riktigt. och jag menade egentligen dina ögonbryn. du har sorgsna ögonbryn.
Jag: Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den informationen. Botox?
Någon/Ingen: och så har Chicagotjejen blivit Los Angeles-tjejen. men nix. 

Handling (från Goodreads): Två år har passerat sedan Jessie förlorade sin mamma. När hennes pappa träffar en ny kvinna rycks Jessie upp med rötterna och tvingas lämna sitt älskade Chicago och flytta till Los Angeles. Jessie vantrivs i sin nya skola där alla känns plastiga och ingen pratar med henne, inte ens hennes nya styvbror. Då börjar mejlen från Någon Ingen komma. Hen påstår sig vilja hjälpa Jessie att acklimatisera sig till både skolan och livet i LA. Jessie är till en början skeptisk. Är det bara någon som driver med henne? När hon till slut vågar lita på att Någon Ingen vill henne väl, växer en stark vänskap fram, och kanske också kärlek. Men vem är Någon Ingen, egentligen?

Omdöme: Jag tyckte verkligen om den här boken. Den är lättsam och seriös på en och samma gång, och huvudkaraktären Jessie tog det inte många sidor innan jag föll för. Men framför allt tyckte jag så mycket om Tre saker jag inte vet om dig, för att den kändes väldigt genuin. Berättelsen är trovärdig, inte för överspelad, men ändå intressant, och Jessie väldigt enkel att relatera till. Äkta var ett adjektiv som fortsatte att poppa upp i min hjärna under läsningens gång.

En sak jag verkligen fastnade för i boken var hur den beskrev första kärleken och förhållanden. Det är något med sättet Jessie beskriver hur det känns att bli förälskad för första gången, om hur läskigt det är för att det är så nytt, som slår an något i mig. Det känns så väldigt genuint. När Julie Buxbaum skriver om hur det kanske faktiskt är enklare att vara förälskad på avstånd, hur det ibland nästan känns som om det är att föredra, för att man då inte måste öppna upp sig. Inte måste bli sådär sårbar som man blir när man intimt kommer någon nära, speciellt första gången - då vill jag bara jubla, för det är ju precis så det känns. Att vara kär i någon handlar inte bara om att sitta och klottra hjärtan i sitt skrivhäfte, det handlar också om att vara livrädd, förvirrad och osäker, och det fångar Buxbaum på ett väldigt fint sätt.

Men det är inte bara det där nya i kärleksrelationer som Tre saker jag inte vet om dig, fångar väll - jag vill även applådera vänskapsrelationen mellan Jessie och Scar. Speciellt deras bråk var något jag fastnade för. För grejen med Jessie och Scar är att de inte bråkar om något som killar eller avundsjuka eller något annat kylsigt vi läst om förut. De bråkar för att de båda råkade gå igenom mycket på en och samma gång och glömde bort att vara bra vänner till varandra. De blev så upptagna med att tänka på sig själva att de inte fanns där för den andra när denna behövde det, och någonting med det känns väldigt naturligt. Skulle jag börja bråka med mina vänner skulle det mest troligen vara över något sådant, för det händer. Hela tiden. Att små missförstånd sker, eller man glömmer att se det från någon annans synvinkel för man är så upptagen med att ta hand om sig själv. Därför är det kanske viktigt att bli påmind om ibland. Att bara för att du går igenom något betyder det inte att någon annan inte också gör det. Helt rätt skrivet att Julie Bauxbaum. Helt rätt.

Så, relationerna är bra. Handlingen och karaktärerna känns genuina och äkta. Dessutom har boken ett väldigt bra flyt. Den innehåller både drama, tyngre ämnen, kärlek och en nypa humor. Stora delar av historien berättas även genom chatt-konversationer och mail, vilket är en helt briljant iden för att hålla tempot uppe, och det gör att boken aldrig riktigt blir tråkig eller känns långdragen. Lägger man dessutom till att boken hanterar ämnen så som bortgången av någon man älskar och komplicerade familjerelationer, så har vi alla ingredienser som behövs för att skapa en bok som är både viktig och underhållande. Vad mer kan man önska sig?

Sammanfattning: En äkta berättelse som lyckas vara lika underhållande som viktig. Tre saker jag inte vet om dig är en genuin skildring om hur det är att vara ung och behöva balansera en hel massa olika aspekter av sitt liv på en och samma gång. Fin, mysig och lättläst. Rekommenderar starkt.

Vad tycker ni själva om Tre saker jag inte vet om dig? Dela mer er av era åsikter i kommentarerna!

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: