måndag 14 november 2016

Top Ten Tuesday: 6 böcker att läsa i en bokcirkel för unga

Hej på er allihopa! Igår var det ju tisdag, vilket vanligen är när TTT kommer upp, men eftersom jag hade fullt upp hela kvällen pga pluggade till ett prov jag skrev idag, så sköt jag upp inlägget en dag. Denna veckas TTT är en freebee med tema film. Jag valde dock att skippa filmntemat och gå tillbaka till temat jag missade för ett par veckor sedan (eftersom jag tycker det är mycket intressantare), vilket var bra böcker att läsa i en bokcirkel! Därför har jag nu skrapat ihop en lista med 6 stycken bra böcker att läsa i en bokcirkel med fokus på ungdomslitteratur:

Som stjärnor i natten av Jennifer Niven :
Ska ni ta med er en bok från denna lista, kom ihåg denna. Tycker den är så fin, och så viktig och kände att jag lärde mig så himla mycket genom att läsa denna. Handlar bland annat om psykisk sjukdom, kärlek, familjen och livet.

Allt som blir kvar av Sandra Beijer:
En bok som gjorde mig väldigt förvirrad, och som jag fortfarande inte vet om jag tycker om eller inte - men det viktiga är att den inehåller en hel del att diskutera om att växa upp, handskas med motgångar och förluster, vänskap och familjerelationer och om att må dåligt. Väldigt viktiga och intressanta ämnen (recension kommer snart!).

We Were Liars (aka: Kanske är det allt du behöver veta) av E. Lockhart:
Tänk att få läsa den här med en grupp tillsammans för första gången. Tänk att tillsammans få spekulera om vad som pågår i Cadence hjärna, och sedan efter slutet, bara få diskutera allt ihop. Hur det kunde bli som det blev, hur allt hänger ihop, och så vidare. Så himla fantastisk och annorlunda bok (även otroligt vackert skriven).


Förr eller senare exploderar jag av John Green:
Om det nu skulle skapas en bokcirkel där ingen läst denna är den nästan ett måste. Så fin, om att leva och dö, om att släppa taget och lämna sitt märke på världen. Otroligt vacker och stark. (alternativt, om alla i gruppen läst Förr eller senare exploderar jag och man vill ge sig på en annan bok av John Green rekommenderar jag Efter Alaska. Inte lika bra som Förr eller senare exploderar jag, men fortfarande en bok med mycket djup och intressanta ämnen att diskutera).

Jag ger dig solen av Jandy Nelson:
För att den är fin, och känslosam och bara en såndär bok som alla borde läsa. Och för att jag tror att det finns en hel del att diskutera angående karaktärer, konflikter mm.


Hungerspelen av Suzanne Collins:
För att jag var tvungen att slänga in en dystopi, och för att Hungerspelen är ett praktexemplar på en toppen dystopi att diskutera. Nu vet jag att det här också är en såndär uppenbar bok som i princip alla redan läst (eller sett filmerna, men det är faktiskt inte samma sak. Inte riktigt). Men det finns så mycket att diskutera här! Om klasskillnader, hur man kan splittra och ena en nation, om att överleva, om att skapa en förändring i samhället man lever i och våga stå upp för skillnad (nu kanske vi dock börjar närma oss uppföljarna i trilogin?), om familjen, vänskap och lojalitet. Tycker verkligen denna platsar i en bokcirkel för unga!

Vilka böcker tror ni skulle passa bra i en bokcirkel med fokus på ungdomslitteratur?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: