torsdag 19 oktober 2017

Höstböcker att sluka i dessa mörka tider

“I'm so glad I live in a world where there are Octobers.” 
― L.M. Montgomery, Anne of Green Gables

Hej allesammans! Nu när vi är inne i oktober tänkte jag att det var dags att prata lite om höstböcker. Hösten och böcker är ändå två av mina absoluta favoritsaker, och jag menar, är inte hösten ändå den bästa årstiden att läsa på? Tända lite ljus, brygga en kopp te, och krypa upp i en fåtölj med en filt och lite snacks. Gärna med lite regn som duggar ner utanför också. Hur perfekt som helst.

Efter att ha skrivit den här listan insåg jag att den enbart innehåller fantasyböcker, och jag menar, jag vet att alla inte läser fantasy och att det gör att det är ganska dålig variation bland böckerna eftersom jag inte har någon contemporary med eller någon sci-fi eller deckare eller så. Men, också, är inte fantasy ändå den bästa genren att läsa på hösten (möjligtvis med undantag för deckare, men läser inte deckare så kan inte riktigt säga något om det)? Och bland alla böcker jag hittade var dessa definitivt de höstigaste. Ibland blir det så bara. Inte jättebra variation, men jättebra böcker i alla fall. Passar också på att länkar i mina tidigare tips på höstböcker nedan från tidigare år, i dem finns det några lite höstigare böcker som inte är fantasy om ni är mer intresserade av det. Och som alltid, har ni egna förlag, dela gärna med er av dem i kommentarerna!


Sista riket av Brandon Sanderson
En av de absolut mest välskrivna fantasyböckerna jag någonsin läst. Väldigt massiv, det kan jag erkänna - men sååå värd det. Sista riket är historia om maktspel, magi och uppror. En grupp tjuvar med magiska förmågor från samhällets lägsta skikt slår sig samman för att störta hierakin som förtrycker folket. Lite hiest-känsla över det hela med all genialisk och i högsta grad hemlig planering och förberedelser detta uppdrag kräver. Väl genomtänkt, spännande och smart. Vad mer kan man kräva av en bra fantasy?

A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas
Den bok jag egentligen vill rekommendera är A Court of Mist and Fury, men, eftersom det är andra boken i serien går det inte riktigt att läsa den förens man läst första och därför rekommenderar jag första. Och för att det också är en bra bok, naturligtvis, andra boken är bara en aning bättre om ni frågar mig. A Court of Thorns and Roses är i alla fall en fantasy bok som är någon slags retelling på Skönheten och Odjuret, även om berättelsen snabbt kastar alla gamla klyschor genom fönstret. Det här är inte disneysagan ni växte upp med, och ju mer ni läser ju mer kommer ni inse det. Fantasy när den är som bäst.

Ordbrodösen av Anna Arvidsson. 
Ordbrodösen är mystisk, spännande, och utspelar sig under den kallare delen av året - allt som behövs för att den ska passa perfekt som höstläsning! Boken är helt klart en av de bättre fantasyböckerna jag läst på länge med spännande vändningar, älskvärda karaktärer och ett högt tempo. Läs, läs, läs säger jag bara!

Högt spel av Leigh Bardugo
Högt spel är en bok jag genuint har så mycket kärlek för (Bonus: Den utspelar sig i kallare klimat för att spä på höstkänslan lite extra). Den förtjänar verkligen all uppmärksamhet den kan få. Så galet välskriven med karaktärer som kommer stjäla ditt hjärta (som mästertjuvarna de är) och intriger som kommer få dig att maniskt vända blad ända till slutet. Historien följer en bunt brottslingar, Kaggens avskum som de så fint kallas, medan de slår sig samman och en udda grupp skapas för att genomföra det omöjliga. Så spännande, väl genomtänkt och bara sjukt bra. Ni vill inte missa den här, jag lovar er.

Om ni vill ha fler tips kan ni klicka er in på mina tidigare inlägg från 2015 och 2016, så finns där ännu fler höstiga böcker. Och självklart, lämna gärna era egna tips i kommentarerna!

Ha det gott i höstmörkret!

2 kommentarer:

  1. MÅSTE läsa Högt spel! Och någon Sarah J Maas ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Bästa boken, älskar den! Och jaa, det med, A Court of Thorns and Roses-serien är så galet bra - rekommenderar verkligen ;)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: