onsdag 4 januari 2017

Kommande böcker: Januari 2017

Hej på er alla! Första månaden i 2017 är här, så tänkte dela med mig av vilka guldkorn jag lyckats rota fram som släpps nu i januari. Blev faktiskt en del!

Kommande på svenska:


17 Januari: Dödens märke av Veronica Roth
Jag har väldigt höga förväntningar på den här boken! Veronica Roths Divergent-serie var bra, men av någon anledning, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, så får jag känslan av att denna kommer passa mig ännu bättre. Dödens märke handlar om Cyra och Akos, som lever i en galax där alla föds med en flödesgåva, "en unik förmåga avsedd att forma framtiden". De båda kommer från skilda bakgrunder och delar av samhället, och när de först möts tror de sig aldrig kunna komma över den klyfta som skiljer dem åt. Men, en gemensam fiende och vetskapen om att de måste sammarbeta för att överleva, för dem snart närmare varandra. Boken låter superspännande, och är toppenglad att Modernista valt att översätta denna. Dessutom är det extra kul att den släpps samtidigt över hela världen!

25 Januari: Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland
Beskrivningen på Bonnier Carlsens hemsida är en aning kryptisk, och vad vi främst får veta är att berättelsen inte bara är någon vanlig kärlekshistoria, och att den beskrivs som "John Green möter  Rainbow Rowell", och redan där är jag egentligen fast. Sedan så faller jag ännu lite till när jag läser det sista som står under bokens beskrivning, vilket låter så himla vackert och tragiskt på en och samma gång: "Våra kemiska hjärtan är en stark påminnelse om den första bitterljuva kärleken och insikten om att livet trots allt, så småningom, går vidare. Bara inte med varandra."


11 Januari: Tusende våningen av Katherine McGee
Tusende våningen är en bok jag blev intresserad av redan när den kom ut på engelska, så är jätteglad att den ändå hyfsat snabbt blivit översatt till svenska av Gilla förlag. Boken beskrivs såhär på deras hemsida: "Tusende våningen är en svindlande berättelse om förälskelse, svartsjuka, hemligheter och utpressning, i en högteknologisk framtid, ganska lik vår egen tid." Berättelsen utspelar sig på Manhattan ca 100 år in i framtiden i ett hus med tusen våningar, där det verkar som om vi kommer få följa en hel bunt med olika karaktärer. Låter jätteintressant, och ser väldigt mycket fram emot att läsa denna!

20 Januari: Ordbrodösen av Anna Arvidsson
Jag kan bara säga wow, vad spännande denna låter! Boken handlar om Alba, vars kvinnliga familjemedlemmar i flera generationer varit ordbrodöser, vilket betyder att de kan styra andras tankar och handlingar. Alba har själv aldrig viljat ha förmågan, och när hon på sin 18års dag misslyckas vid invigningsprovet skickas hon till en avlägsen släkting i Stockholm. Där börjar hon själv undersöka vad som gick fel, men någon försöker hindra henne, någon som inte är rädd för att göra vad som än krävs för att nå sitt mål. rabén&sjögrens beskrivning av boken avslutas såhär: "Anna Arvidssons debutroman är en andlöst spännande och originell berättelse om hemligheter och lögner, om de tysta krafter som finns inom oss och den svåra konsten att hitta sin egen väg." - Åh, låter så bra! Verkligen toppensugen på att läsa Ordbrodösen!

Fler böcker på svenska: 


18 Januari: Din syster måste dö av Mats Berggren
21 Januari: Labyrinten - vägen in av Karin Pasche
27 Januari: The Selection: Den utvalda av Kiera Cass

Kommande i pocket:


9 Januari: Om jag var din tjej av Meredith Russo
12 Januari: Utpost av Ann Aguirre
16 Januari: De odödligas regler av Julie Kagawa

Kommande på engelska:

            

3 Januari: Wayfarer av Alexandra Bracken 
10 Januari: Windwitch av Susan Dennard
17 Januari: History Is All You Left Me av Adam Silvera
31 Januari: By Your Side av Kasie West

Det var allt för den här månaden! Vilken av dessa ser ni mest fram emot? Och har jag missat någon spännande bok får ni gärna upplysa mig om det i kommentarerna.

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: