tisdag 17 oktober 2017

Ett lite annorlunda och matigt inlägg

Så, veckans Top Ten Tuesday tema är mat. Kokböcker, spännande maträtter i litteratur osv. Men, med tanke på att jag kunde komma på ca noll spännande maträtter från böcker förutom typ allt godis i Harry Potter, och bara använt mig av sånär en kokbok i mitt liv, så visade sig det här temat bli lite komplicerat.

Därför bestämde jag mig för att sätta min egen lilla twist på det hela och helt enkelt lyfta fram typ allt jag kan om mat (vilket inte är mycket) och göra dethär till något slags tipsinlägg. Och bara för att klargöra: När jag säger mat menar jag vegetarisk mat eftersom jag försöker att äta nästintill enbart vegetarisk (jag är praktiskt taget vegetarian, men det händer att jag fuskar ibland. Ingen är perfekt, okej). Så, här kommer lite blandade mat-relaterade och vegetariska tips.

Den där typ enda kokboken jag känner till: Mera vego av Lisa Bjärbo och Sara Ask. Köpte den här under bokrean för några år sedan för att den handlade om vegetarisk mat, inte verkade sådär tråkig med bara en massa text och för att Lisa Bjärbo var en av författaren. Ska väl inte säga att det är en bok som jag använder mig av allt för ofta, men behöver jag inspiration bläddrar jag ibland i den lite och har även provat ett flertal rätter. Favoriten är nog bön-masala. Tycker också det är fint hur enkelt och självklart de får det att framstå med vegetarisk mat, pushade mig att äta mer vegetarisk vid den tidpunkten i mitt liv.

Vart hittar jag större delen av min inspiration till recept: Buzzfeeds Tasty app (vill ni veta mer hittar ni deras Youtubekanal HÄR). Älskar den. Du kan dessutom ställa in att du enbart vill se vegetariska recept och de har massor. Du kan också ställa in om du vill att recepten ska vara snabba m.m, och varje recept har en kort video som visar hur allt görs, mycket smidigt och roligt!

Bästa salladen: En sallad med avocado, gurka och tomat. Sååå god, både bara som den är och som tillbehör till en större måltid (video med recept finns längst ner i inlägget).

Mitt första tips på vad man kan servera på en middag: Vietnamesiska vårrullar. Just det receptet jag brukar använda hittade jag hos Flora, och fullständigt älskar dipsåsen. Så enkelt, sanslöst gott, och väldigt roligt  med tanke på att alla på middagen får delta genom att rulla sina egna rullar. Älskar det.

Mitt andra alternativ: Halloumi-burgare. Har inget riktigt recept på detta men det är väldigt enkelt. Ta bara allt du vanligtvis gillar att ha på en hamburgare - byt bara ut själva köttet mot halloumi! Supergott och enkelt!

Vill man bara ha en lättare lunch: Avokado toast! Lägger in en video här där de har lite olika allternativ (Vet att den med bacon inte är vegetarisk - duh - men de andra alternativen lät jättespännande så därför valde jag videon ändå). Min favorit är nog bara vanlig avokad med salt, peppar, chiliflakes, och tomat på toppen. Så gott!


Sådär, det var mina vegetariska tips. Har ni egna recept att tipsa om, får ni jättegärna skriva dem i kommentarerna, behöver alla tips jag kan få!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: