tisdag 30 juni 2015

Wrap up: Juni

Så nu hade jag tänkt försöka mig på min första personliga Wrap up. Fortfarande inte helt säker på hur jag ska skriva den, men vi får väl se hur det blir :)

Utläsa böcker: 7
Största överraskning: Jag ger dig solen av Jandy Nelson / Mitt perfekta liv av Sarah Dessen 
Bäst: Sätt mig i brand av Tahereh Mafi


Kort sammanfattning om vad jag tyckte om böckerna:
(För att friska upp minnet, eller för er som inte orkar ta sig igenom en lång recension :)) vill ni läsa mer om vad jag tyckte om varje bok är det bara att klicka på titeln så kommer ni till min recension)

Sätt mig i brand av Tahereh Mafi: Jag kunde inte sluta läsa den här boken och jag älskade den! Den var intensiv, brinnande, sorglig, vacker och rörande. Drivande och skrivet på ett otroligt vackert och udda sätt som fångade mig totalt.

Pappersstäder av John Green: Den här boken var mysig men långsam. Djupet i boken var vad jag tyckte om bäst, och John Green är som vanligt ett geni även om historien inte riktigt fick mig i sitt grepp. Gick lite trögt att ta sig igenom boken. 

Mitt perfekta liv av Sarah Dessen: Även det här var en bok som var svårt att lägga ifrån sig plus att den troligtvis var månadens mest somriga bok. Den var mysig och romantisk men välbyggda karaktärer.

Tankeläsaren av Kristin Cashore (omläsning): Väl genomarbetad spännande fantasy med intressanta karaktärer som var lite annorlunda och en kemi som nästan gick att ta på genom sidorna. Väldigt vackert, ett riktigt äventyr dessutom.

Önskemånglarens dotter: Blod och stjärnstoft av Laini Taylor: Laini Taylor skriver på ett otroligt vackert sätt, hennes ord är målande och nästan magiska. Karaktärerna hon ger liv i är lätta att fatta tycker för - väldigt välbyggda och intressanta. Boken var färgstark, känslosam, vacker och händelserik även om den stundvis kunde kännas en smula långsam.

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins: Älskade den här boken! Så äkta och lätt att relatera till! Mysig, rolig, sprakande, gullig och underhållande! Den komiska och mysiga stämningen gick nästan att ta på! En bok som var lätt att ta sig igenom och en fröjd att läsa!

Jag ger dig solen av Jandy Nelson: Skriven med ett underbart och målande språk som beskriver världen på ett stundvis udda, men väldigt vackert sätt. En bok som är väl läsvärd även om den också är lite svår att ta sig igenom. 

Favoritcitat jag stött på:
”Maybe some people are just meant to be in the same story” 
- Jandy Nelson, Jag ger dig solen (på orginalspråket)

"It's the kind of kiss that inspires stars to climb into the sky and light up the world." 
- Tahereh Mafi, Sätt mig i brand (på orginalspråk)

Största SHIP den här månaden (Spoilervarning!!):
Ååhh det här är så svårt att välja, för alla de här böckerna innehåller fantastiska par och jag har så många favoriter!! Juliette och Waren (så underbara tillsammans!!) ur sätt mig i brand, Kauro och Akiva (ååhh när ska de inse att de läskar varandra!!??) från Blod och Stjärnstoft, Kasta och Po (Bästa. Kemin. Någonsin.) från Tankeläsaren , men priset tas nog ändå hem av…
Jude och Oscar från Jag ger dig solen!! De passar så perfekt tillsammans, de är som den ena är halvan den andra saknat! Och Oscar är så otroligt charmig att jag bara smälter - precis som Jude!!

Kommentar: 
Den här månaden har jag hunnit med förvånansvärt mycket läsning och i princip alla böcker har varit otroligt bra vilket är fantastiskt!!

Förväntningar inför nästa månad: 
Eftersom jag är ledig ska jag försöka ta mig an minst lika många böcker, har redan några stycken jag bestämt som bara ligger och väntar på mig, men förutom det ska jag försöka ta tag i lite mer Fantasy / sci-fi nästa månad (den här månaden läste jag ju faktiskt bara två stycken). Har jag tid kan jag till och med kanske plocka upp några engelska böcker? Vi får hoppas på det bästa!!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: