tisdag 3 november 2015

Mina tips på Höstböcker!!

Så hösten är här! Kylan kommer krypande och dagarna blir mörkare och mörkare… Och vad sitter då inte bättre än att kunna krypa upp i soffan eller framför eldstaden invirad i en mysig filt och med en bra bok i handen?

Om ni inte redan gissat det så tänkte jag idag tipsa om några höstböcker! Jag läser personligen inte mycket skräck för då kan jag inte sova på veckor (har lärt mig den hårda vägen). Men jag har ändå en del böcker i bagaget som jag tror kan passar lite extra bra medan regnet smattrar mot taket eller medan värmeljusen lyser upp kvällsmörkret…

Mörk ängel av Laini Taylor: Över allt, runtom hela världen dyker inbrända handavtryck upp på vanliga dörrar - ditsatta av underliga varelser med vingar. I en gammal dammig butik börjar en djävuls förråd av tänder att sina, och på en bakgata i Prag blir en ung flicka indragen i ett uråldrigt krig mellan gott och ont… Mörk ängel är en bok som på många sätt har en mörk och mystisk stämning över sig, men även innehåller en kärlekshistoria, lika brinnande intensiv som den är förbjuden. Jag älskade den här boken, mycket för att Laini Taylor berättar den här berättelsen på ett hisnande vacker sätt, hon får både änglarna och mostrarna att sväva iväg från sidorna och bli verkliga. Rekommenderas! Ni kan läsa min recension på min gamla blogg HÄR eller på Adlibris, Bokus eller CDON

"Have you ever asked yourself, do monsters make war, or does war make monsters?" 

Alla själars natt av Deborah Harkness: Finns det en bok som bara känns perfekt för hösten så är det denna! Jag älskar verkligen Alla själars natt (även om det var ett tag sedan jag läste den senast), och missminner jag mig inte utspelar den sig även under just hösten. Den är mysig, spännande och innehåller både magi och kärlek.  Boken handlar om Diana Bishop som av en slump råkar komma över ett förhäxat alkemistiskt manuskript och snart blir hon indragen i en uråldrig strid mellan varulvar, vampyrer och häxor… Läs mer hos: Adlibris (den här boken verkar dock vara lite svår att få tag i på svenska, men finns också på orginalspråket under titeln A Discovery of Witches)

"It begins with absence and desire.
It begins with blood and fear.
It begins with a discovery of witches." 

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs: Jag ska vara ärlig: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är verken den bästa eller läskigaste bok jag läst. Men den är bra och den är spännande och de ruggiga fotografierna skapar den perfekta stämningen för den som vill ha lite ryslig läsning. Boken handlar om Jacob som hela sin barndom fått berättelser berättade för sig om besynnerliga barn som lever på ett barnhem på en avlägsen ö där solen alltid skiner, men också berättelser om monster som lurar i skuggorna. Snart börjar Jacob dock upptäcka att berättelserna är betydligt mer än bara påhittade historier. Läs min recension HÄR eller läs mer på Adlibris, Bokus eller CDON

"I used to dream about escaping my ordinary life, but my life was never ordinary. I had simply failed to notice how extraordinary it was." 


Tipsa mig om vilka böcker ni tycker passar sådär lite extra bra att läsa på hösten i kommentarerna!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: