tisdag 22 december 2015

Giftet av Maria V. Snyder

Titel: Giftet
Originalets titel: Poison Study
Författare: Maria V. Snyder
Antal sidor: 363
Serie: Study #1
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris eller Bokus.

”Tillit är svårt. Att veta vem man ska lite på är ännu svårare.”

Handling (tagen från Goodreads): Mord, kaos och magi ...
     Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.
     Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.


Vad tycker jag: Jag gillade Giftet, historien höll tempot uppe och spänningen låg ständigt på topp. Historien var riktigt bra, men boken i sig var väll kanske inte sådär överdrivet bra skriven. Efter att just ha läst Som stjärnor i natten, känns språket snarare som ett rejält kliv ner, åtminstone till att börja med. Samma flytande beskrivningar eller djup fanns inte riktigt, men på något sätt funkar det ändå. 
     Jag gillar huvudkaraktären Yelena och jag gillar hur hon hela tiden lyckas hålla delar av sin historia dold utan att det blir frustrerande. Som sagt är historien ständigt spännande och det är där styrkan i berättelsen ligger. Inte i kraktärsutvecklingen eller i det känslomässiga, utan i hur historien ständigt drivs framåt, hur den bit för bit faller på plats och tar nya vändningar. Många gånger kunde jag inte sluta läsa. När jag väl var inne i den flög sidorna bara förbi även om boken nu i efterhand inte verkar så överdrivet fantastisk.
     Det var några veckor sedan jag läste ut boken, och förutom spänningen finns det inte så många starka intryck som hänger kvar. Ändå är jag väldigt sugen på att plocka upp uppföljaren Magin, just eftersom själva läsupplevelsen var så bra när man var inne i den. Dock verkar Magin endast gå att få tag i som E-bok, så pågrund av det vet jag inte riktigt när (eller ens om) läsningen kommer att bli av, tyvärr.
     För att sammanfatta: Jag rekommenderar varmt Giftet till alla som vill ha lite mer lättläst - men kanske inte så komplex - fantasy med högt tempo.

Poäng: 6 av 10     

Egentligen helt onödig sidenote angående det där med talstreck: Något jag dock måste påpeka innan jag avslutar är talstreck. Nästan alla böcker för unga vuxna och uppåt idag skrivs med citationstecken när någon talar istället för talstreck, så därför blev jag till en början ganska störd på att Giftet var skrivet med talstreck, speciellt eftersom originalet inte verkar vara det. Har alltid haft lite svårt för talstreck och början var det även då och då lite svårt att skilja på tanke och tal, men det tog sig och emot slutet av boken var det inget jag ens tänkte på längre. Men ändå, om boken från början var skriven med citationstecken och det är det som förekommer mest, varför ändra? 

Andra böcker som kan vara intressanta: 
Änglafall av Susan Ee

Har ni själva läst Giftet får ni gärna dela med er av era tankar här nedan, och hur känner ni själva för talstreck och citationstecken?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: