måndag 3 oktober 2016

Kommande böcker: Oktober 2016

Hej på er! Nu när det redan gått några dagar i oktober, så känner jag att det är hög tid för mig att ta upp några av de spännande böckerna som släpps den här månaden! En hel hög med intressanta böcker är det (observera att alla datum är preliminära och kan komma att förändras):

Kommande böcker på svenska:


12 Oktober: Högt spel av Leigh Bardugo
Ni förstår inte hur extremt mycket jag ser fram emot denna. Leigh Bardugo är en författare jag verkligen uppskattar - hennes Grisha-trilogi var otroligt spännande läsning, och ärligt talat kan jag nästan tycka att Högt spel låter som om den kan bli ännu bättre. Boken handlar om Kaz som måste genomföra en livsfarlig kupp. Går allt rätt så kan han bli rikare än han någonsin kunnat drömma om, men han klarar det inte ensam. Så för att lyckas samlar han i hopp ett gäng med brottslingar som alla är unika på sitt sätt. Och, som det står på Gilla förlags hemsida: ”Kaz gäng är kanske de enda som kan rädda världen från undergång – om de inte tar livet av varandra först.” Åh, låter så spännande!


1 Oktober: Olyckornas tid av Moria Fowley-Doyle 
Jag var väldigt nära att köpa den här boken i Natur och Kulturs monter på bokmässan, men sedan så blev det inte av och nu sitter jag här och ångrar mig. För ju mer jag läser om boken, ju mer spännande låter den. Olyckornas tid handlar om Cara som, så länge hon kan minnas, varje oktober har upplevt olyckornas tid. En tid då hon och hennes familj mystiskt drabbas av skrapsår, brutna ben, och diverse andra olyckor. Vissa så illa att de till och med lett till döden. Men hur kommer det sig att ingen ändå pratar ingen om det? Det här året börjar Cara ställa frågor.

1 Oktober: Let it snow av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle
Sedan förra hösten har jag velat läsa den här boken. Det blev aldrig av då, men, speciellt nu i och med att den kommer ut på svenska, så har jag bestämt mig för att jag måste läsa ut den innan vintern är slut i år. Helst innan jul. Boken är i vilket fall som helst skriven av tre olika författare som skrivit tre separata, men sammanhängande berättelser kring julhelgen. Såhär står det om boken på Bonnier Carlsens hemsida: "En snöstorm sätter spelet i rullning: ett tåg spårar ur, mobilsamtal når inte fram, missförstånd, dikeskörningar, alldeles för många och för gapiga cheerleaders och första kyssar – allt under en förtrollad julhelg." 

Fler kommande böcker på svenska:

 

29 September: Enda vägen av Anna Jakobsson Lund
18 Oktober: Pretty Little Liars: Perfekt av Sara Shepard 
25 Oktober: Maze runner: Dödlig kod av James Dashner

Pocket:


19 Oktober: Som stjärnor i natten av Jennifer Niven
19 Oktober: Ur askan av Leigh Bardugo

Kommande böcker på engelska: 


4 Oktober: Replica av Lauren Oliver
Ärligt talat förstår jag inte helt och hållet vad den här boken handlar om, men jag ser ändå väldigt mycket fram emot den! Tydligen så är det så att Replica är två olika berättelser, fast i en och samma bok. De handlar om samma sak fast från två helt olika personers perspektiv och verkar väldigt intressant! Tror inte jag själv kan förklara det så jättebra (eftersom jag knappt förstår det) men HÄR kan ni läsa mer på Lauren Olivers hemsida. Vill hur som helst läsa den här boken, gärna väldigt snart.

6 Oktober: Holding Up the Universe av Jennifer Niven
Holding Up the Universe av Jennifer Niven handlar om Libby som känner att folk enbart ser hennes vikt när det tittar på henne och vars mor nyligen också gick bort - så nu måste Libby ta hand både om sig själv och sin förkrossade far. Sen finns där också Jack, Jack som har lärt sig att passa in så bra att ingen märker hemligheten han håller dold långt under ytan: Jack kan nämligen inte känna igen ansikten. Inte alls. Båda känner de sig ensamma och avskilda från världen. Tills de möts (och som det står på Goodreads om boken:) "Because sometimes when you meet someone, it changes the world, theirs and yours." Ser verkligen så himla mycket fram emot denna - älskade ju Som stjärnor i natten!

18 Oktober: Germina av Amie Kaufman och Jay Kristoff
Illuminae var ju helt fantastiskt bra, så är extremt taggad på denna! Först blev jag lite besviken när jag fick läsa att Germina skulle handla om två nya karaktärer, men när jag sedan fortsatte att läsa om handlingen och såg att handlingen ändå är en fortsättning på första bokens, och det verkar som om karaktärernas öde i denna kommer att vävas ihop med karaktärernas från Illuminae, så blev jag taggad igen. Åh, alltså på riktigt, den verkar så himla, himla spännande! Kort sammanfattat verkar boken handla om Hanna och Nik som praktiskt taget taget måste rädda världen när BeiTech slår till mot deras rymdstation. Ni läsa mer på Goodreads.

Fler kommande böcker på engelska:

               

4 Oktober: Everyone We’ve Been av Sarah Everett
4 Oktober: Lost Stars or What Lou Reed Taught Me About Love av Lisa Selin Davis 
13 Oktober: The Midnight Star av Marie Lu
18 Oktober: The Twelve Days of Dash and Lily av Rachel Cohn och David Levithan

Sådär, det var de böckerna som kommer i oktober som jag har fattat intresse för. Har jag missat någon viktig för ni jättegärna kommentera, och berätta även gärna vilken bok ni ser fram emot mest av dessa!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: