måndag 6 november 2017

Kommande böcker: November 2017

Hej på er allesammans! Kommer ni ihåg förra månaden när jag tyckte det var svårt att hitta många intressanta böcker som gavs ut den månaden? Om det var svårt då, var det tamejfan omöjligt den här månaden. Jag hittade SÅ FÅ BÖCKER (och med böcker menar jag ungdomsböcker). Efter en hel del letande lyckades jag tillslut gräva fram dessa som jag i alla fall verkligen fastnade för. Men snälla uppdatera mig i kommentarerna om det är så att jag är blind och bara missat en hel massa bra litteratur den här månaden. Tack på förhand, nu kör vi:

Kommande böcker på svenska:


1 november: Sköldpaddor hela vägen ner av John Green
Älskar hur snabbt denna släpps på den svenska marknaden, även om jag nästan älskar vad de gjort  med omslaget ännu mer. Men mest älskar jag nog historien i sig, för alltså SÅ INTRESSANT den låter. Måste, måste, måste läsa den här boken. Sköldpaddor hela vägen ner handlar om Aza Holmes vars psykiska ohälsa ibland gör att hennes tankar hamnar i en obrytbar nedgående spiral, och hennes bästa vän Daisy vars motto är ”Krossa hjärtan, Holmesy, inte drömmar”. Och så något om en försvunnen multimiljardär och en belöning på 100 000 dollar för den som hittar honom. Jag har sagt det förr, och jag kommer säkerligen säga det igen, men John Green är ett geni och bara därför tänker jag utan tvekan att läsa den här.
Utges av Bonnier Carlsen

10 november: Vem bryr sig? av Therés Lindgren
Jag läste (eller okej, lyssnade på) Théres tidigare bok, Ibland mår jag inte så bra, och tyckte mycket om den. Therés var väldigt öppen och ärlig och boken berörde mig definitivt. Det är helt klart en bok jag tycker fler borde läsa. Vem bryr sig? Behandlar kanske inte ett riktigt lika tungt ämne, men fortfarande ett som är väldigt viktigt. Det här stycket från förlagets hemsida tycker jag verkar förklara boken riktigt bra: ”Okej, alla människor kanske inte vill bli veganer, men var och en kan hitta sin grej att engagera sig i. Det handlar om hur man vill leva sitt liv, vad som är viktigt för en själv. Klyschan stämmer ju: ingen kan göra allt, men alla kan göra något. För allt hänger ihop, det gäller att ta ansvar och orka bry sig.”
Utges av Forum

14 november: Spegel, spegel av Cara Delevingne
Först och främst CARA DELEVINGNE HAR SKRIVIT EN BOK. Hade ingen aning. Wow. Bara det gör mig intresserad. Men, sen läste jag faktiskt på om boken i sig också, och den verkar riktigt intressant. Handlingen kretsar kring en kompisgrupp där alla har sina egna problem att handskas med. Bland annat har en en alkoholiserad mamma, en annan en brosa som sitter i fängelse och en tredje försöker komma över ett brutalt överfall. När en av tjejerna i gruppen hittas medvetslös och sedan hamnar i koma ruskas allas tillvaro om, och de inser hur mycket de egentligen inte vet om varandra. För att förstå vad som hänt deras vän måste de konfrontera sina egna hemligheter och inse skillnaden mellan vad de egentligen känner och vad de visar utåt. Tycker denna känns väldigt viktig och aktuell i dagens samhälle.
Utges av Polaris

Kommande böcker på engelska:


7 November: Here We Are Now av Jasmine Warga
7 November: The Becoming of Noah Shaw av Michelle Hodkin
7 November: Renegades av Marissa Meyer
14 November: Whichwood av Tahereh Mafi

Vilka böcker ser ni mest fram emot i november? Dela med er i kommentarerna!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: