torsdag 19 november 2015

Bokomslag runt om i världen: A Discovery of Witches

US:
Eftersom det här är originalet (och det omslag vi i Sverige tagit) och jag verkligen älskar boken känns det lite som om jag måste älska omslaget också ...och på sätt och vis gör jag faktiskt de också (även om en del av omslagen nedan är betydligt mycket snyggare hehe). Det känns så stilrent och rätt. Men kanske är det bara för att jag är van vid det?


Storbritannien:
Älskar båda är fullständigt underbara, kan på riktigt inte välja mellan dem! Skulle inte haft något emot om vi lånade de här omslagen hehe. 


Kroatien / Tjeckien:
Älskar Kroatiens till vänster - så vackert. Inte lika mycket för Tjeckiens, men det hör till historien, och det går att se likheterna med originalomslaget.


Bulgarien / Holland:
Ingen aning om vad Bulgarien försöker säga med sitt ärligt talat, men Hollands är snyggt. Stilrent, och även det med likheter till orginalmomslaget.


Frankrike / Tyskland:
Inga av de här omslagen går hem hos mig. Frankrikes är för mörkt, medan Tysklands bara känns fel.



Grekland / Italien: 
Gillar båda, de har något mystiskt över dem, och känns lite som om de fångat den magiska känslan av historien, även om Greklands kanske känns en aning överdrivet.


Lettland / Portugal:
Vet inte vart jag ska börja på det Lettiska, jag menar visst det sticker ut och är lite annorlunda och så - men vadå, ska det där föreställa Diana? Känns väldigt långt ifrån historien på alla sätt och vis. Det portugisiska däremot tycker jag om. Gillar det blåa temat och att de behållt staden från Storbritanniens omslag.


Rumänien / Serbien:
Det Rumänska är helt okej även om jag inte riktigt känner att det hör till historien, ser det ju åtminstone lite mystiskt ut. Serbiens omslag däremot tycker jag verkligen om. Det har många likheter med det Portugisiska, samtidigt som symbolerna påminner lite om originalomslaget. Gillar också siluetten av en flicka på framsidan. 


Slovakien:
Kanske inte det snyggaste, men av någon anledning ändå en av mina favoriter.


Och så det Svenska omslaget:
Gillar på många sätt att vi tagit originalomslaget - jag gillar originalomslaget. Efter att ha läst boken två gånger och haft den stående i bokhyllan i över tre år känns det som hemma. Men tycker ändå att många av de andra omslagen är lite vackrare och har mer känsla i sig.


Och min favorit är...
Originalet eller Storbritanniens... Storbritanniens är helt klart snyggast men Originalet känns mest rätt.


Vad tycker ni själva, vilket är er favorit? Har ni läst Alla själars natt? Vad tyckte ni om boken och vilket omslag tycker ni passar bäst? Kommentera!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: