fredag 7 augusti 2015

Fangirl av Rainbow Rowell

Titel: Fangirl (svenska)
Originalets titel: Fangirl (engelska)
Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 427
Förlag: Berghs
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"Jag litar inte på någon. Inte på någon. Och ju mer jag bryr mig om människor, desto säkrare blir jag på att de kommer att tröttna på mig och sticka."

Handling (från Goodreads): Tvillingarna Wren och Cath ska börja på college. Wren är den utåtriktade som vill festa. Cath är mer osäker inför allt det nya. Hon ägnar mycket tid att skriva fanfiction om karaktären Simon Snow. Hennes ambition är att hinna bli klar med sin bok till den stora fanfiction-finalen. Men så träffar hon Levi som inte lämnar henne ifred

Vad tycker jag: Jag älskar den här boken. Älskar. Den var charmig, mysig, romantisk och kändes väldigt jordnära. Dessutom kunde jag inte lägga ner den! Jag var fast efter femtio sidor och sträckläste hela boken!
       Först å främst så älskar jag Cath. Hon kändes annorlunda mot de huvudkaraktärer vi ofta får följa, hon hade brister men var ändå en härlig person. Dessutom kunde jag verkligen relatera till henne. Det kändes otroligt bra (och nu i efterhand, även lite oroväckande. Ni som läst boken fattar), att faktiskt få följa med någon som också är livrädd för att sätta sin fot i matsalen för första gången, som får ångest av att gå på fester och som är en total nörd. Det härliga med Catch är att hon dessutom har ett enormt hjärta och på något sätt känns väldigt stark. Karaktärer som Cath är inte jätte vanliga, och kanske är det en av anledningarna till att jag älskar henne. En frisk vind liksom (och för att nördar har en förmåga att relatera till nördar?).
       Sen tyckte jag verkligen om många av de andra karaktärerna också. Speciellt Reagan och Levi. Båda är färgstarka och underbara. De är den typen av karaktärer jag önskar kunde vandra in i mitt egna liv (eller snarare att jag kunde vandra in i deras kanske). För de känns så bra och intressanta att man liksom vill ha dem omkring sig själv. 
       Jag har svårt att sätta ord på varför jag älskar den här boken, jag bara gör det. På många sätt känns den annorlunda, även om den kanske inte är det. Jag gillar verkligen hur Rainbow Rowell lyckas ta upp så många djupa ämnen och ge en perspektiv samtidigt som historien inte blir för tung. När jag lästa Eleanor & Park gillade jag den, främst för vad den stod för och hur den var skriven, men samtidigt var den väldigt långdragen. Det var inte den här boken. Djupet finns där, men utan att tynga ner berättelsen. Det här var en bok som fick mig att le, som fick mig att må bra och som det kändes upplyftande snarare än jobbigt känslomässigt att gräva ner sig i. 
       Något annat jag måste ta upp är kärleksförhållandet i den här boken. Herre Gud vad jag älskar det! Jag är en sådan som stör mig på om det tar evigheter för båda parter att inse att de gillar varandra, och sedan händer det inget osv, men i den här boken var det inte så. Förhållandet stod liksom inte stilla samtidigt som det för en gång skull inte rusade fram heller. Det tog tid, på ett så otroligt bra sätt! Vet att det låter lite lulligt. Det var fint, och vi fick verkligen se det utvecklas. Caths relation i den här boken känns även den annorlunda, som något som inte förekommer så ofta längre och därför älskar jag det. För att det kändes så rätt och äkta att det gick in i hjärtat, utan att bli segt. 
       Jag säger det igen: Det är otroligt svårt att sammanfatta varför jag känner som jag gör för den här boken. Den är underbar, och som jag hörde någon beskriva det känns att läsa Fangirl lite som att komma hem (troligtvis för att jag också är introvert som Cath, men jaja, detaljer). Den är liksom bara rätt. En äkta och viktig bok som jag bara önskar att alla kunde läsa. För att få uppleva världen ur andra ögon, och för att föras bort ar Rainbow Rowells ord.
        För Rainbow Rowell är verkligen en fantastisk författare. Språket är flytande, vackert och sitter perfekt. Mer än så tror jag inte jag behöver säga. Den här boken bara lyckas, mycket på grund av hur skicklig Rainbow Rowell är som författare.
       Nu måste jag avsluta den här recensionen innan den blir alldeles för lång. Jag älskade Fangirl mycket för att jag kunde relatera till den. Därför skulle jag verkligen rekommendera den till alla som har det lite svårt med det sociala, men även till alla som inte har de så de kan få en inblick i hur det kan vara som introvert. Men det här är också en charmig och mysig bok som är lätt att ta sig igenom, så funkar lika bra för alla som bara vill föras bort av en gullig kärlekshistoria.

Poäng: 8,5 av 10

Har du själv läst Fangirl eller någon annan bok av Rainbow Rowell får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarerna! 
Kram
Kimberly

Andra böcker som kan intressera:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: