lördag 2 april 2016

The Selection av Kiera Cass

Titel: The Selection
Originalets titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Antal sidor: 327
Serie: The Selection #1
Förlag: Harper Teen
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Something about the tentativeness of it made me feel beautiful. Without a word, I could understand how excited he was to have this moment, but then afraid at the same time. And deeper than any of that, I sensed that he adored me.”

Handling (tagen från Goodreads): For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
     But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.
     Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself—and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Vad tycker jag: Ärligt talat plockade jag upp den här boken främst på grund av det snygga omslaget. En liten del av mig valde den väll också eftersom den faktiskt fått ganska så bra recensioner. Jag ville ju läsa den - ändå hade jag inte sådär jättehöga förväntningar på historien. Den verkade okej, men någon prinsessvariant av The Bachelor verkade ärligt talat inte jättespännande. 
     Men oj så fel jag hade. 
     Visst, The Selection är något av en prinsessvariant av The Bachelor, men den är också så mycket mer än så! Det är en spännande historia om en flicka som fått växa upp i nedre delen av samhället utan något hopp om att någonsin bli mer än det hon födds till och en prins med världens tyngd på sina axlar som inte önskar sig något annat än att bara bli förälskad. Det låter ytligare än det är, och berättelsen visar sig vara väldigt, väldigt fängslande. För där finns också ett sprakande triangeldrama, attacker från rebellgrupper och en spänning som jag inte riktigt kan förklara varifrån den kommer. Men jag kunde inte sluta läsa. Verkligen kunde inte. Det var väldigt länge sedan jag var såhär fast. Jag kunde sitta på lektionen och längta till skoldagen var slut, enbart för att kunna sätta mig på bussen och slå upp boken i några minuter. America Singer (som för övrigt har typ världens töntigaste namn) och prins Maxon är så väldigt underhållande att läsa om och jag fullständigt älskar det. Jag bara flyger fram genom berättelsen, sida efter sida. 
     Själva grundhistorien har en del brister, och personligen tycker jag vi får veta alldeles för lite om den här framtida världen vi blir presenterad för. Dessutom så har jag fortfarande svårt att greppa hur någon som är så fattig att hennes familj knappt har råd med el, kan äga ett antal finare klänningar (??) och hur, i en framtid efter fjärde världskriget, världen fortfarande inte är mer jämställd och jämnlik. 
     Men men, jag antar att själva berättelsen inte alls hade varit lika intressant om den här världen inte hade varit så förstörd som den är, så endel brister får vi väll tillåta den.
     Språket är inte särskilt speciellt och berättelsen blir inte överdrivet målande berättad, men The Selection är en karaktärsdriven historia och en romantisk berättelse, och som sådan gör den sig verkligen väl. Som sagt kunde jag inte sluta läsa, och för mig är det bland det bästa betyg en bok kan få. Jag tyckte väldigt mycket om den och jag hoppas kunna sätta tänderna i uppföljaren så snart som bara möjligt. 
     Läs den!

Dela gärna med era av era tankar om The Selection nedan! Gillade ni första boken? Är uppföljarna lika bra?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: