fredag 30 december 2016

Högt spel av Leigh Bardugo

Titel: Högt spel
Originalets titel: Six of Crows
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 428
Serie: Six of Crows #1
Förlag: Gilla böcker
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Kaz lutade sig tillbaka. ”Hur stjäl man lättast någons plånbok?”
”Kniv mot strupen?” gissade Inej.
”Pistol mot ryggen?” chansade Jesper.
”Gift i drinken?” föreslog Nina.
”Ni är vidriga allihop”, sa Matthias.
Kaz himlade med ögonen. ”Lättaste sättet att stjäla någons plånbok är att säga att du tänker stjäla offrets klocka. Vänd uppmärksamheten åt det håll du vill.”


Handling (tagen från Goodreads): Sex osannolika tjuvar. En svindlande plan.
      Ketterdam är en myllrande hamnstad där allt är till salu för rätt pris och ingen vet det bättre än det kriminella geniet Kaz Brekker. Han erbjuds möjligheten att genomföra en livsfarlig kupp som kan göra honom rikare än han någonsin kunnat drömma om. Men han klarar det inte ensam
      En hämndlysten straffånge. En spelgalen prickskytt. En rymling född med silversked i munnen. En spion känd som Vålnaden. En hjärtskärare som använder sin magi för att överleva i slummen. En tjuv med osannolika utbrytartalanger. Kaz gäng är kanske de enda som kan rädda världen från undergång om de inte tar livet av varandra först.

Vad tycker jag? Vilken bok. Vilken resa. Vilket freaking äventyr.
      Leigh Bardugo har tagit en kupp - en förbaskat väl genomtänkt kupp - iscensatt den i en fantasyvärld och lagt till ett gäng udda "brottslingar" att genomföra det hela. Resultatet blir helt brilliant.
      Högt spel är en såndär bok som bara är så himla väl skriven. Världsbygget, karaktärerna, själva historien, allt. Jag vet inte hur jag ska förklara det mer än att säga att boken känns något otroligt genomtänkt. Ned till minsta detalj. Jag vill bara applådera Leigh Bardugo för att hon fått varenda pusselbit att så smidigt passa ihopa med nästa. Allt bara sitter, och det är helt fantastiskt.
      Karaktärerna i sig är enastående, och ärligt är det nog dem som gör större delen av hela berättelsen. Vi har en salig blandning, alla med sin egna unika bakgrundshistoria som ger både dem och historien djup. Dessutom var det så otroligt fint att få se relationerna mellan de olika karaktärerna växa fram, kemin mellan dem kändes äkta och deras dynamik som grupp förhöjde verkligen berättelsen. Jag kan helt ärligt säga att vår grupp av brottslingar, av Kaggens avskum, var och en har stulit en liten bit av mitt hjärta. Deras historier var så egna, vackra och hjärtskärande att det inte gick att inte bli investerad.
      Och kuppen då. Kan vi ta en sekund och bara applådera konceptet av fantasy + kupp. Jag vet att det finns massor av fantasy där huvudpersonen/huvudpersonerna har något episkt uppdrag att genomföra - men av någon anledning kändes Högt spel annorlunda. För detta var verkligen en kupp. En kupp som i filmerna (jag har många som har jämfört boken med Oceans 11, och även om jag inte sett den själv kan jag tänka mig att det är en ganska passande jämförelse). Själva kuppen är galet smart, genomtänkt och otroligt väl uppbyggd. Det mest fantastiska med det hela, det är att trotts att varje liten del av kuppen blir planerad in i minsta detalj i förväg, lyckas Bardugo ändå ständigt överraska mig, få mig att dra efter andan och sitt med hjärtat i halsgropen.
      Jag vet inte vad jag mer ska säga: Jag älskade Högt spel och hoppas av hela mitt hjärta att Gilla böcker översätter uppföljaren rysligt snabbt. Brilliant, spännande, komplex, genomtänkt, mycket väl skriven och med en hel bunt klockrena karaktärer. Vad mer kan man önska sig?

Vad tycker ni om Högt spel? Någon som läst uppföljaren?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: