onsdag 30 december 2015

Nyårslöftestaggen!!

Hittade den här roliga taggen hos Bokentusiasten och tyckte den verkligen passade såhär kring nyår!!!

1. En klassiker jag lovar att läsa

Hmm…okej. Klassiker har aldrig varit min grej, men på senare dagar har jag blivit mer och mer sugen att faktiskt ta mig an några omtalade klassiker, som Den store Gatsby t.ex. Och efter att ha sett filmen Jane Austen Book Club har jag dessutom blivit riktigt sugen på att ge Jane Austen en chans (töntigt, jag vet), men har ingen aning vilken av hennes böckerna jag borde plocka upp, (har ni tips får ni gärna kommentera) men Stolthet och fördomar kanske?

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta

Oj Gud vad svårt. Grisha-trilogin kanske av Leigh Bardugo. Har ju bara läst första boken, I ljusets makt, än så länge men tyckte verkligen om den och har lånat hem andra boken från biblioteket. Dessutom släpps ju den avslutande delen på svenska i vår!

3. En bokserie jag lovar att påbörja

Okej den här är inte svår: GLASTRONEN av Sarah J. Maas! Äntligen ska jag påbörja Throne of Glass!!

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av

Jojo Moyes, har länge varit sugen på hennes böcker så nu kör vi!

5. En bok jag lovar att läsa om

Hm, Fangirl kanske? Fick den i julklapp och tyckte verkligen om den när jag läste den så kanske kan vara något. Eller We Were Liars, ända sedan jag läste den har jag velat läsa om den. Eller Vampire Academy-Serien! Åh så länge sedan jag läste den!

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska

Okej måste väll säga deckare här. När jag var liten (typ tio) läste jag enbart barndeckare i princip, men när jag började med mer ungdomsliteratur dog det ut. Kanske för att det inte finns så mycket deckare inom ungdomslitteratur? Hursomhelst har jag inte varit lockad att läsa deckare på åratal. Men kanske är det dags. Under julklappsspelet jag körde med min familj i år kom jag över Lejontämjaren av Camilla Läckberg och har ju hört att den ska vara väldigt bra (har någon av er läst den får ni gärna säga till vad ni tycker), så kanske är det ödet. Vi får väll se. Någon som har tips på bra deckare?

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa

Har inte läst ett enda seriealbum och äger inte ett enda seriealbum - och även om jag inte har något direkt emot dem är det inget jag för tillfället känner att jag vill fokusera på under 2016. Men man vet ju aldrig, men för tillfället väljer jag att passa den här frågan. 

8. En novell jag lovar att läsa

Länge har jag haft Falla Sönder och Bryta sönder av Tahereh Mafi som E-böcker, men de närmaste (två?) åren har de bara blivit liggande trotts att jag verkligen älskar serien i övrigt. Vet egentligen inte varför, kanske för att de är E-böcker och tanken på att sätta mig ner och läsa framför datorn när jag redan har en bra fysisk bok liggande på nattduksbordet inte känns så lockande. Men det är väll kanske dags för mig att försöka ta mig förbi det där och läsa e-böckerna. Om det är några böcker (ursäkta, noveller) som är värda det är det Tahereh Mafis. 

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa

Personligen kan jag känna att i år har varit ett år av böcker som behandlar ganska tuffa ämnen, beroende på hur man ser det. Vi har Som stjärnor i natten (verkligen ett tufft och otroligt viktigt ämne), vi har FangirlJag ger dig solenEleanor & ParkJag var här och så vidare. Men viktiga böcker slutar aldrig att vara viktiga så ser bara fram emot att läsa ännu fler under 2016, även om jag inte kommer på någon sådär specifik just nu... Eller nej, vänta. Djupa ro kanske av Lisa Bjärbo? Den har jag velat läsa länge och känns som om den behandlar ett ganska viktigt ämne. 

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa

Kanske är dags att ta tag i Blodröd måne av Benjamin Percy som har stått i bokhyllan sen bokrean i februari, men känner mig inte så sugen för tillfällen. Annars står ju Twilight och Life and Death och tynger i bokhyllan - även om de inte stått där så värst länge. De lovar jag hur som helst att läsa!

11. En debut jag lovar att läsa

Kanske Tango för vilsna själar av Lucy Dillon, har länge velat läsa något av henne. Eller Rött uppror av Pierce Brown, honom är jag också väldigt sugen på att läsa.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans

Hm, oj. Många böcker jag ”dömt ut” har jag antingen läst ut i alla fall av princip eller lagt ner för att de var så extremt dåliga att jag helt enkelt inte orkade lägga en sekund till av min tid på dem. Men kanske sista boken Leva, Brinna, Älska, Dö i Halvblods-trilogin av Sofie Trinh Johansson. Började på den men orkade aldrig ta mig igenom den och skulle verkligen kännas skönt att avsluta serien. Eller kanske fortsätta på andra delen i Beautiful Creaturs - har den hemma men aldrig kommit dit eftersom det var så länge sedan jag läste första delen (började dock läsa om den i somras men tog mig aldrig hela vägen igenom).  Eller När jag lät dig gå av Gayle Forman som jag började läsa men aldrig blev klar med och tillslut fick lämna tillbaka till biblioteket (dock dömde jag väll inte direkt ut den boken, men ändå).

13. Tagga några andra!

Idag är dagen före nyår så känns lite sent på, dessutom blev jag inte själv taggad så skippar hela tagga-grejen. Men det är en väldigt rolig tagg, så uppmuntrar självklart alla som läser det här att göra den om de känner att de har tiden och intresset!!



Gott Nytt År på er!!
Kram
Kimberly

1 kommentar:

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: