lördag 22 oktober 2016

The One av Kiera Cass

Titel: The One
Originalets titel: The One
Författare: Kiera Cass
Antal sidor: 323
Serie: The Selection #3
Förlag: HarperTeen
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"This isn’t happily ever after.
It’s so much more than that." 

Handling (tagen från Goodreads): The time has come for one winner to be crowned.
       When she was chosen to compete in the Selection, America never dreamed she would find herself anywhere close to the crown—or to Prince Maxon's heart. But as the end of the competition approaches, and the threats outside the palace walls grow more vicious, America realizes just how much she stands to lose—and how hard she'll have to fight for the future she wants. 

Vad tycker jag: Så nu är det över. The Selection har nått sitt slut (eller ja, för den här gången i alla fall) och jag känner mig konstigt tom. De här tre böckerna i serien har varit en sådan resa - och trotts att jag har svårt att sätta ord på exakt varför, så har jag sannerligen älskat varenda sekund av den.
       Eller, nja, nu överdrev jag kanske lite. För visst kan America vara lite väl impulsiv ibland, och nog har den här serien varit lite överdramatiserad då och då. The One var inget undantag, och det fanns helt klar en del stunder i boken jag irriterade mig på. Och, inte för att nämna några namn eller så, men det fanns definitivt endel karaktärer som inte riktigt var ärliga när det gällde sina känslor - och om det fanns något i The One som gjorde mig frustrerad så var det just det. 
       Något annat jag tycker Cass ska ha kritik för i denna del var att en del twister kändes lite påtvingade. Ibland kunde jag få känslan av att hon bara försökte pressa in mer action och drama för att öka spänningen, när det egentligen inte behövdes. Det kunde helt enkelt bli lite för mycket ibland. Visst kan skottskador och romantisk pardans i regnet vara en udda kombination som tillsammans blir fantastisk, men det finns också en gräns där någonstans. En gräns för att inte göra handlingen för orealistisk eller överspelad, och ibland kunde The One ligga lite väl nära den gränsen.  
       Trotts detta älskade jag ändå denna avslutande del på Americas och Maxons historia. Självklart gjorde jag det. Som i de tidigare delarna föll jag pladask för romantiken, relationerna och spänningen. Förälskade mig i karaktärernas resa, blandningen av lättsam underhållning och allvar som bara fångar en. 
       För det här är grejen: Varken The One, eller The Selection är över lag är perfekt. Världsbygget existerar knappt, triangeldramat är klyschigt och relationerna är sådär jobbigt av-och-på hela tiden. Men ändå lyckas jag inte lägga ner någon av dem - inte minst The One. Det går inte att sluta läsa. Det är som om böckerna läger något av en förtrollning över mig där jag slutar bry mig om världsbygget eller det överspelade dramat och istället hela tiden bara måste ha lite till. För samtidigt är de ju så bra. Böckerna må ha brister men är det en sak de är så är det underhållande.
       I min åsikt var The One trotts allt ett väldigt bra avslut på Americas och Maxons historia. Fast riktigt slut är den kanske ändå inte, för det finns ju faktiskt två böcker till i serien som handlar om en annan selection 20 år senare. 
       Åh, jag ser väldigt mycket fram emot att snart plocka upp dem och återigen få bli förtrollad.

Hur känner ni när det kommer till The Selection? Har ni läst någon/några av böckerna?
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Har läst hela serien och håller med fullständigt, de är sådana böcker som man vet inte är speciellt bra hela tiden, men som ändå lyckas trollbinda en! Tyvärr är de två uppföljande böckerna inte lika bra i min åsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen eller hur, precis! Åh nej vad synd, jag som verkligen hade hoppats på att de skulle vara lika bra som de första tre :( men det blir ju ofta så när en serie typ bara fortsätter för att dra ut på historien.

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: