fredag 16 september 2016

To All the Boys I've Loved Before av Jenny Han

Titel: To All the Boys I’ve Loved Before
Originalets titel: To All the Boys I’ve Loved Before
Författare: Jenny Han
Antal sidor: 369
Serie: To All the Boys I’ve Loved Before #1
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”I wind my arms around his neck. I like the smell of chlorine on his skin. He smells like pool, and summer, and vacations. It’s not like in the movies. It’s better, because it’s real.”

Handling (tagen från Goodreads): To All the Boys I’ve Loved Before is the story of Lara Jean, who has never openly admitted her crushes, but instead wrote each boy a letter about how she felt, sealed it, and hid it in a box under her bed. But one day Lara Jean discovers that somehow her secret box of letters has been mailed, causing all her crushes from her past to confront her about the letters: her first kiss, the boy from summer camp, even her sister's ex-boyfriend, Josh. As she learns to deal with her past loves face to face, Lara Jean discovers that something good may come out of these letters after all.

Vad tycker jag: Okej, first things first, hur förbaskat jäkla snyggt är inte det här omslaget?! Avgudar det på fullaste allvar - och tror aldrig att jag har sett en snyggare bokrygg. Så fantastiskt fin!
     Men, bokomslag till sido, så älskade jag To All the Boys I’ve Loved Before. Jag tyckte faktiskt om den här boken så mycket mer än jag hade förväntat mig. Jag var lite rädd att den skulle vara skriven som Sommaren jag blev vacker, där huvudkaraktären var en aning irriterande och svår att relatera till, och själva berättelsen var seg och bara fylld med en hel massa drama. To All the Boys I've Loved Before var inte alls så, inte enligt mig i alla fall. Visst, jag höll kanske inte alltid med huvudkaraktären i hennes val, men annars fanns det inte särskilt mycket för mig att klaga på.
     Historien hade drama - men också humor. Det kändes lite som om berättelsen hade glimten i ögat om man nu kan säga så, seriös men ändå lättsam. Dessutom var tempot så mycket bättre. Historien kom igång på en gång och eskalerar hela tiden. Blev bättre och bättre, mer och mer spännande (även om slutet var något av ett antiklimax i min åsikt, men det är okej med tanke på att den bara är första i en serie).
     Vad jag tror är den största anledningen till att To All the Boys I’ve Loved Before föll mig så mycket bättre i smaken än Sommaren jag blev vacker var Lara Jean. Jag fann henne att vara en betydligt mer sympatisk karaktär än Belly. Kanske för att jag kunde relatera mycket mer till Lara Jean, kanske för att hon kändes mer öppen eller kanske för att jag upplevde det som om det fanns ett annat djup till Lara Jean och hennes relationer vilket bidrog till att hela historien kändes mer komplex. Jag tyckte om att uppleva berättelsen genom Lara Jeans ögon, och jag ser fram emot att få fortsätta följa henne i kommande böcker i serien. 
     Något annat jag uppskattade väldigt mycket med boken var att fokuset inte bara låg på kärlek - även om det var en stor del. Familjelivet, vänskap, och systerskap fick också stor plats, och det var något jag tyckte mycket om och som verkligen bidrog till den mysiga och lättsamma stämningen som fanns i boken. Det gjorde den mer fyllig, om man kan uttrycka sig så. 
     Sammanfattningsvis så älskade jag To All the Boys I’ve Loved Before för att den var i underhållande, mysig och hade härliga och äkta karaktärer med spännande relationer. Ser otroligt mycket fram emot att läsa nästa del i serien!!

Vad tycker ni om To All the Boys I've Loved Before-serien? Är andra boken lika bra? Dela med er i kommentarerna!
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Den här var verkligen så mysig och gullig! Jag måste köpa hem den andra boken väldigt snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, samma här! Är så himla sugen på P.S I Still Love You!! :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: