söndag 11 oktober 2015

En smakbit - Sista riket av Brandon Sanderson



Idag är det söndag och den här veckan har gått alldeles för snabbt. Som vanligt finns det massor av blogginläg jag har tänkt att jag ska skriva och publicera men som aldrig blir av, men idag får ni i alla fall en liten smakbit på söndag ur Sista riket, en av de böcker jag läser för tillfället.


   "Ja", sa Sazed. "Säg mig, fröken. Vad tror ni på?"

       Vin rynkade pannan. "Vad är det för sorts fråga?"

       "Den allra viktigaste sortens, tror jag."

       Vin satt tyst ett ögonblick, men han väntade sig uppenbarligen ett svar, så till slut ryckte hon på axlarna. "Jag vet inte."

       "Folk säger ofta så", sa Sazed, "men jag har märkt att det sällan är sant. Tror ni på sista riket?

       "Jag tror att det är starkt", sa Vin.

       "Odödligt?"

       Vin tyckte på axlarna. "Hittills har det varit det."

       "Och Överstehärskaren? Är han Guds Uppstigna inkarnation? Tror ni att han, som ministeriet lär ut, är Evighetens skärva?"

       "Jag... jag har aldrig funderat på det."

       "Det kanske ni borde göra", sa Sazed. "Om ni, vid närmare beskådan, ser att ministeriets läror inte passar er, så erbjuder jag er gärna ett alternativ."

       "Vad då för alternativ?"

       Sazed log. "Det beror på. Den rätta tron är som en bra kappa, tror jag. Om den passar en bra håller den en varm och trygg. Fel passform däremot kan vara kvävande."


Ur: Sista Riket av Brandon Sanderson, s. 194-195 
Läs mer om boken: Adlibris, Bokus, CDON

Vad läser ni själva för tillfället?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: