onsdag 7 oktober 2015

NY TWILIGHT-BOK MED OMBYTA KÖNSROLLER!!

DET HAR KOMMIT UT EN NY TWILIGHT-BOK!! Alltså HERRE GUD!! HÄNDER DET HÄR ENS PÅ RIKTIGT!!?? (Ärligt kan fortfarande inte ens fatta att det här händer känns nästan som om jag hamnat i någon sorts chock... Det kommer en NY TWILIGHT-BOK!!??!!??)


Nu är det såhär att Stephenie Meyer kom ut med en ny Twilightbok typ IDAG som hon lyckats hålla hemlig fram tills IGÅR vid namn Life and Death. Boken är en omskrivning av Twilight (på svenska: Om jag kunde drömma) där alla könsroller är ombyta. Bella är alltså en kille - vid namn Beau - och Edward en tjej - vid namn Edyth (känner att det kommer ta ett tag att vänja sig vid namne, känns inte riktigt som om de passar karaktärerna, men sen är jag ju också så van vid Bella och Edward). Boken släpps i Sverige på fredag om jag inte missminner mig.

Hur som helst tycker jag det här är en toppenidé, och känns som den lyfter ett väldigt aktuellt ämne. Men det kan lite gå åt båda hållen, antingen blir boken superbra eller inte alls särskilt bra. Idén är i alla fall väldigt intressant och ser verkligen fram emot att få se hur det här blir!

Lite såhär känner jag just nu!

Tänkte att ungefär här kan det vara läge för mig att dra min Twilight-historia.

Twilight har alltid varit en bok som betytt mycket för mig. Inte för att den kanske är väldens bästa men för att det var den boken som fick mig att börja läsa YA och det var också en av de böckerna som fick mig att älska att läsa och älska fantasy/urban fantasy (vilket jag aldrig hade läst tidigare) och även paranormal romance (något jag inte heller läst tidigare). Sommaren jag läste böckerna tror jag att jag var 11 eller 12 och jag var helt besatt. Twilight var helt klart min första fandom och efter att väl ha läst första boken kunde jag inte sluta. Om jag inte missminner mig läste jag alla böckerna i ett streck den sommaren (utom att jag behövde vänta lite emellan varje bok eftersom de alltid var utlånade på biblioteket. Men medan jag väntade började jag bara om på den bok jag just läst - så det blev mycket twilight den sommaren) och jag älskar dem verkligen, kommer fortfarande ihåg hur fast jag var. Twiligth var mitt liv den sommaren, och när serien väl var slut (tog väll några månader eftersom jag behövde stå i låne-kö till alla böckerna för att de var så förbaskat populära just då) så trodde jag aldrig att jag skulle läsa böcker som var lika bra igen. Aldrig. Jag vägrade till och med att läsa andra böcker ett tag för att jag aldrig trodde att något möjligtvis skulle kunna mäta sig med Twilight. Men tillslut så började jag läsa igen ändå - jag ville ju så förtvivlat bli sådär uppslukad igen, även om jag starkt tvivlade på att någon annan bok skulle komma i närheten av Twilight. Och det slutade med att jag hittade böcker som var lika bra, och tillslut böcker som var ännu bättre.

Vore det inte för Twilight hade jag inte börjat läsa YA, jag hade inte börjat läsa den rad av vampyr och övernaturliga böcker som kom sedan (såsom Vampire Academy, House of Night, Fallen ängel osv) som allt tillsammans gjorde mig till den boknörd jag är idag, och jag hade inte upptäckt den där underbara magin av en riktigt, riktigt bra bok som du bara inte kan släppa.

Nu var det väll några år sedan jag läste Twilight, och jag har hört en hel del kritik om böckerna - så har väll börjat inse att de kanske inte riktigt är sådär Gudomligt fantastiska som jag alltid trott när jag var yngre. De har brister. Men de är bra, riktigt bra, och jag skäms inte för att säga att jag älskar Twiligt, för de böckerna har tagit mig dit jag är idag och jag kommer alltid vara tacksam för att Stephenie Meyer gav mig det.

Mer om Life and Death:


Buzzfeed har också skrivit ett lite roligt inlägg om 34 frågor angående boken om någon är sugen!

Som ni märker är jag supertaggad på den här boken och jag tänker definitivt läsa den (även om jag inte vet exakt när än...)! Hur känner ni själva inför den här idén? Kommer den bära eller brista? Dela med er i kommentarerna!

Såååå taggad!!


Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: