onsdag 27 januari 2016

Tio böcker jag vill läsa om...

Jag läser om böcker en hel del böcker.  Minst några stycken varje år. Det finns en charm i det, att få gå tillbaka till en berättelse man älskar. Sen är ju en bok sällan lika bra andra gången man läser den, men det är ofta något speciellt med att läsa om den ändå, på ett annat sätt. Samma spänningen finns ju inte där, men man får chans att utforska berättelsen på andra plan. Eller bara återvända och hälsa på karaktärer man tyckte mycket om. Det är ganska så mysigt det med.


Men, i vilket fall, varför jag tar upp detta idag är för att det är Top Ten Tuesday (eller okej, tekniskt sett var det igår, men jag hade alldeles för mycket både i söndags, måndags och igår för att känna att jag kunde sätta mig ner och skriva det här inlägget. Men nu gör jag det!) och veckans tema är freebie, och går ut på att man ska lista tio böcker angående... vad man vill. Och eftersom jag nyligen tänkt ganska mycket på att läsa om böcker kändes det som ett passande tema (sen insåg jag igår efter att jag börjat planera för det här inlägget att det var precis samma ide som The Broke and the Bookish som håller i TTT, vilket var lite kul). Här kommer hur som helst mina böcker (och serier) i ej inbördes ordning:


Den femte vågen och Det oändliga havet av Rick Yancey
Jag erkänner, jag har redan läst Den femte vågen två gånger, så lite rädd att jag kommer "förstöra" boken för mig själv om jag läser den såhär snart på igen. Å andra sidan är den så himla bra, och efter att ha sett filmen vill jag bara tillbaka till karaktärerna och deras kamp! Dessutom vill jag väldigt gärna läsa om tvåan, för den kommer jag inte ihåg mycket av alls. Men det känns fel att läsa om tvåan utan att läsa om ettan, så ja... planerar att läsa om båda helt enkelt.

Fangirl av Rainbow Rowell
En av mina favoriter 2015, och efter att ha fått den i julklapp och ställt upp den i bokhyllan bara växer känslan av att jag vill dyka in i boken igen. Men jag ska vänta lite, så allting inte känns allt för bekant när jag kommer tillbaka.

Scarlet av Marissa Meyer
För inte så länge sedan läste jag om Cinder, och efter det har suget efter att läsa om Scarlet så jag sedan kan fortsätta på serien och plocka upp Cress (som jag inte läst) bara ökat. Kommer inte ihåg alls särskilt mycket men vet att jag verkligen tyckte om den!!


Twilight av Stephenie Meyer
Tro mig, jag har redan läst Twilight-serien ett x antal gånger, men det var ett tag sedan nu, säkert upp emot fem år. Men på senare tid har jag börjat känna mer och mer att jag vill läsa om den av flera anledningar. 1) Jag älskade den i början på tonåren, men har ju hört så otroligt mycket kritik om den sedan dess, så vill läsa den igen och se på den med lite mer kritiska ögon. 2) Jag vill se om jag fortfarande tycker om den så som jag gjorde när jag var yngre. 3) Jag fick Life and Death av en nära vän till mig, och den hänger ju ihop med första Twilightboken, så den står ju bara där i hyllan och stirrar på mig. 4) Jag vill läsa den på orginalspråket! 5) Jag vill läsa Life and Death och känns inte som det alls får samma effekt om man inte har Twilight färskt i minnet och ser skillnaderna mellan böckerna.

Pandemonium av Lauren Oliver
Det här är också en lång historia, men för att göra en lång historia kort så läste jag en gång i tiden Delirium och uppföljaren Pandemonium innan sista boken i serien Rekviem kommit ut. Sedan kom det sig på något sätt att jag aldrig läste sista boken, men älskade fortfarande serien, så i början på förra året läste jag om första boken och sedan dess har jag hela tiden velat läsa om tvåan också så jag kan ta mig till trean (vill så hemskt gärna läsa den). Dock lite rädd för att ta tag i Pandemonium för kommer ihåg att den bestod mycket av tillbakablickar och att jag inte tyckte om den lika mycket som Delirium. Men jag ska ge den en andra chans.


Vampire Academy Serien av Richelle Mead
Ännu en gammal goding från mitt förflutna. Som jag älskat de här böckerna, och som jag läst om dem. Men jag vill göra det igen. För de är bra och karaktärerna är fantastiska och åh, jag vill bara tillbaka till hela den världen igen. Saknar den nästan lite. Det är nostalgi för mig på hög nivå, precis som Twilight. Och precis som Twilight var det fyra/fem år sedan jag läste böckerna sist.

We Were Liars av E. Lockhart
Älskade den här boken, och många som läst den känner nog igen sig i att det här är en såndär bok som man nästan bara måste läsa om. För man kan omöjligt uppfatta allt första gången man läser det -  det finns ju så mycket! Så den ska jag läsa om i sinom tid, och ser verkligen fram emot det.


Stad av Aska och Stad av Glas av Cassandra Clare
För kanske två år sedan läste jag om Stad av Skuggor innan jag plockade upp Stad av Aska och Stad av Glas som jag verkligen älskade. Och nu vill jag fortsätta med serien, och även om jag kommer ihåg första boken väldigt väl, har nästan all handling ur de andra två fallit bort. Så vill verkligen läsa om dem och läsa vidare i serien! Speciellt nu med TV-serien och allt!

Andra böcker jag också vill läsa om: Fyra dagar, fyra nätter av Morgan Matson, Himlen börjar här av Jandy Nelson, Efter Alaska av John Green.

Vilka böcker skulle ni vilja läsa om?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: