fredag 13 maj 2016

Athena av Marta Söderberg

Titel: Athena
Originalets titel: Athena
Författare: Marta Söderberg
Antal sidor:
Serie: ?
Förlag: Gilla Böcker
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Du är på Athena. Vi gör sådant som vanliga säkerhetsministeriet inte klarar av. Här kommer du att bo, tränas och med tiden erbjudas ett nummer. Se det som din andra chans.”
”Och om jag inte vill då?”
”Åh, du kommer att vilja.”

Handling (från Goodreads): Maya lever i zonernas gränder, ständigt på sin vakt. Benjamin har ingen och inget, och längtar bort från sitt kriminella liv. Makten kallar dem nummerlösa. En natt förs Maya och Benjamin iväg av maskerade män. De vaknar upp på Athena, en hemlig agentorganisation. Tillsammans med andra nummerlösa ungdomar ska de genomgå ett rekrytprogram.
     De lever i en tid när allt har fallit sönder. Ingen saknar dem. Maya och Benjamin tvingas vänja sig vid Athenas hårda värld. Men hur långt är de beredda att gå för att klara prövningarna? Hur mycket är de villiga att offra för att kanske få en ny chans?

Vad tycker jag: Ärligt talat har jag haft väldigt svårt att försöka sammanfatta mina tankar om Athena. För jag tycker så mycket och samtidigt typ ingenting alls. Om det nu låter rimlig. 
     Grejen är den att jag gillade Athena - det gjorde jag verkligen - men samtidigt gick den av någon anledning inte riktigt hem. Kanske för att det fanns små, små delar, detaljer, som jag bara fick känslan inte riktigt passade in i den stora helhetsbilden. Kanske för att vi inte får veta särskilt mycket om den nya världen vi blir pressenterade för eller för att det känns som om en hel del inte blir tillräckligt förklarat. Det finns så mycket mer jag vill veta, så mycket som jag fortfarande inte förstår.
     Å andra sidan så var boken väldigt spännande. Absolut, det tog ett tag för mig att komma in i historien, men mot slutet så var den ändå väldigt svår att lägga ifrån sig. Vad jag dock verkligen föll för var inte tempot, det var iden. Jag älskar iden om en hemlig organisation som "rekryterar" ungdomar från samhällets lägsta skikt - och jag tycker verkligen om mystiken kring det hela och hur allt känns väldigt genomtänkt. Dessutom älskar jag att det här är en svensk dystopi! Dock hade det varit intressant med en starkare koppling till det svenska samhället så man kanske hade kunnat känna igen sig mer. Antar att det å andra sidan kanske är lite svårt att få in med tanke på att vi får reda på väldigt lite bakgrunds historia i boken i huvudtaget. Jag vet inte ens om det framtida samhälle boken utspelar sig i brukade vara Sverige? Hade varit superintressat om det varit så i alla fall! Sällan man får läsa om hur Sverige kanske skulle se ut i framtiden.
     Men förutom frågetecknen kring samhället hade jag också av någon anledning lite svårt att knyta an till karaktärerna, speciellt Benjamin. Han kändes som en lite oklar karaktär och jag hade under hela historien svårt att placera honom. Med Maja var det enklare. Hon var intressantare och det fanns ett annat djup i henne, precis som Elias och Dolly (även om de båda också var lite svåra att placera). Återigen önskar jag att vi hade fått veta mer, men nu är det här (förhoppningsvis) bara första delen i en serie och då är det å andra sidan kanske ganska förståeligt att man inte fått veta allt om karaktärerna - eller bakgrunden till den här nya världen. Hur som helst hoppas jag på att få lära mig mer om dem och hela det framtida samhälle Athena utspelar sig i inom en snar framtid. 
     Sammanfattningsvis så både tyckte jag om och tyckte inte om den här boken, men i slutendan så var det hur som helst väldigt underhållande att läsa den - vilket ändå måste betyda ganska mycket. Och var det något Athena gjorde så var det att bygga upp berättelsen för en fortsättning - och en sådan ser jag väldigt mycket fram emot!

Vad tycker ni om Athena - och ännu viktigare: Vet någon om/när det kommer en uppföljare!?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: