fredag 6 maj 2016

Fjärilarnas stav av Ingrid Remvall

Titel: Fjärilarnas stad
Originalets titel: Fjärilarnas stad
Författare: Ingrid Remvall
Antal sidor: 234
Serie: -
Förlag: Affront
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"I Utmarkerna skämtade vi om människorna som bodde i stade, Fjärilarna. Hur korkade de var, ytliga och själlösa. Samtidigt kunde vi inte få nog av att titta på nätet och få glimtar från deras värld. Som lysande lockbete ledde de in våra tankar på drömmen om något mer än vad vi själva hade. 
Visst hade jag varit lika nyfiken som de andra, men hade det inte varit för Maxine hade jag aldrig kommit på tanken att försöka ta mig in i staden."

Handling (taget från Goodreads): Artonåriga Vega bor på den fattiga sidan av Muren, dömd att varken synas eller höras. En natt gör hon och hennes bästa vän det förbjudna: de smiter in i staden där de rika och vackra bor. Där träffar hon Fenix.
     Han står för allt hon själv saknar och hon börjar drömma om ett nytt liv. Men under stadens glansiga yta rör sig mörka krafter och Vega inser att det finns kopplingar mellan henne och de attacker och kidnappningar som skakar samhället.
     Hur låter man bli att tappa bort sig själv när man inte längre vet vem man är? Och vem vågar man lita på i en värld där alla har något att dölja? 

Vad tycker jag: Jag ville tycka om den här boken så himla mycket - det ville jag verkligen, av flera anledningar. Dels för att den är skriven av en svensk författare - och dessutom är en sci-fi för unga vuxna (!), men dels också för att den verkade så otroligt bra! Robotar och artifical intelligents är fortfarande ganska outforskade områden inom ungdomslitteratur och därför kändes boken ny och spännande!
     Och det var den också. Delvis. 
     Jag tyckte verkligen om idén Fjärilarnas stad bygger på, jag tyckte om ploten och att historien tog en hel del oväntade vändningar (jag såg definitivt inte slutet komma) - och jag tyckte om hur genomtänkt det kändes. Jag tyckte om den nya världen Remvall målade upp, och jag beundrar hur mycket fantasi det måste gått åt för att kunna skapa den. Den känns verkligen både ny och intressant!
     Vad jag å andra sidan inte tyckte om lika mycket var att historien kändes väldigt hastad. Det händer sak på sak på sak, utan att vi pausar och får tillfälle att lära känna världen eller karaktärerna där emellan. Vi blir bara kastade mellan en händelse till en annan utan någon riktig upptrappning emellan dem. Därför kändes det ibland som om boken hade behövt genomarbetas mer. För grundidén är toppen, ändå blir boken bara okej. Dessutom finns det hål i historien - vissa saker blir inte förklarade alls medan andra blir förklarade alldeles för övertydligt vilket snarare gjorde att boken kändes överdramatiserad istället för riktigt spännande.
     Historien är dock väldigt lättläst, och det här är en bok där det händer massor. Hade jag varit yngre hade jag nog inte alls tänkt lika mycket på bakgrunden och hur spänningen borde byggas upp mer emellan de olika händelserna för att man ska bli känslomässigt investerad i dem och karaktärerna. Då hade jag bara låtit mig svepas med av det fartfyllda tempot och den intressanta världen. 
     Fjärilarnas stad var inte riktigt en bok i min smak, men inte dålig heller. Jag tyckte om idén, men inte sättet den var skriven på. Men vill du ha en svensk sci-fi med snabbt tempo tycker jag definitivt att du ska ge denna en chans - för kom igen, hur ofta publiceras faktiskt svensk sci-fi som innehåller robotar och artifical intelligents, med en annorlunda twist och en hel massa drama? Svaret är alldeles för sällan, och därför kan jag inte låte bli att heja på den här boken ändå. Och fast Fjärilarnas stad inte visade sig vara så fantastisk som jag hoppades är den ändå värd en chans.


Stort tack till Affront för recensionsexemplaret!

Dela gärna med er av era tankar av Fjärilarnas stad i kommentarerna! 
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: