måndag 27 juni 2016

Bokbloggsjerka 24 – 27 juni: Vilken karaktär känner jag igen mig i?

Hej på er! Idag är det måndag vilket innebär bokbloggsjerka! Annikas fråga denna vecka är superintressant och lyder såhär: Vilken karaktär (bok/tv/film) identifierar du dig mest med (både positiva och negativa likheter/egenskaper är välkomna)?

Mina tankar går direkt till Cath från Fangirl. Nog finns det också andra karaktärer jag identifierat mig med igenom åren, en hel drös förmodligen, men ingen jag kände en så stark koppling till som med Cath. Jag minns att jag flera gånger under läsningen stannade upp och tänkte, wow, här är någon som känner precis som jag gör. Jag kände så väl igen mig i hennes rädsla för att sätta foten i matsalen för att hon inte visste vem hon skulle sitta med, i hennes ångest över att gå på fester och liknande. Nu var det ett år sedan jag läste boken, så allt för mycket specifika saker kommer jag inte ihåg. Men jag minns att jag så många gånger fann att Cath oro och ångest så väl matchade min egen. Vilket kändes förvånandsvärt bra. Det kändes skönt att veta att jag kanske faktiskt inte är den enda 18-åringen i hela världen som inte börjar studsa upp och ner av lycka när någon av mina kompisar sms:ar och undrar om jag ska hänga med på fest hos någon av dennes okända kompisar i helgen. Det är lätt att glömma när de flesta andra blir det och ens kompis genuint undrar varför man för Guds skull inte skulle vilja följa med. För det är väll ett ganska enkelt val ändå, vem skulle inte vilja gå på fest och träffa massor av spännande nya människor?
   
Ja, jo, inte alltid jag. Och inte alltid Cath heller visade det sig under min läsning av Fangirl. Och, jag vet inte, men det kändes bara uppfriskande. Att läsa om någon som var precis lika introvert som jag är, men som klarade sig bra ändå. Som tog upp alla problem som kommer med - som satte ord på dem, men som också lyckades figurera ut dem. Jag är inte till punkt och pricka som Cath, det finns en hel del som skiljer oss åt också, men om hon nu hade funnits på riktigt tror jag att vi hade kunnat bli väldigt bra vänner. Och så kunde vi ha undvikit att gå på fester tillsammans.

Vilket, nu när jag tänker på det, låter lite ensamt. Men ni förstår vad jag menar. Visst gör ni?


Aja, berätta gärna om det finns någon karaktär du indentifierat dig lite extra med genom åren i kommentarerna!
Kram
Kimberly

4 kommentarer:

  1. Den boken har jag inte läst, men det kanske jag borde göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar den verkligen, en av mina absoluta favoriter!

      Radera
  2. Hört att denna ska vara bra från cirka alla i hela världen men inte lyckats läsa den. Men det är fint att du hittade någon som du kunde relatera till i böckernas värld. Kanske en bok att hinta polarna om att läsa, så att dom kanske lär sig att fatta hur du känner och mår ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår, hoppas du får ett tillfälle att läsa den snart, för den är verkligen jättebra! Ja eller hur, har faktiskt gjort det till en del också, men de flesta av dem läser väldigt sällan så blir lite svårt med dem dock :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: