fredag 17 juni 2016

Jag utan dig av Kelly Rimmer

Titel: Jag utan dig 
Originalets titel: Me Without You
Författare: Kelly Rimmer
Antal sidor: 317
Serie: -
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling (taget från Goodreads):Callum arbetar på en stor PR-byrå i Sydney och tar varje dag färjan hem till förorten Manly. En dag på färjan kommer han av en slump i samtal med Lilah, som är en engagerad jurist och miljökämpe, och detta första möte utvecklar sig snabbt till en stormig förälskelse. Ingen av dem tror egentligen på kärlek vid första ögonkastet, men de klickar helt enkelt med varandra.
     Lilah försöker först kämpa emot med alla medel. Hon hittar på den ena ursäkten efter den andra för att inte låta känslorna ta över, men till sist ger hon upp och låter sig översköljas av kärleken. Allt ser ljust ut, och deras förhållande blir allt starkare. Men så kommer den dag då Lilah inte längre kan ignorera de sjukdomstecken som hon fruktat och hållit hemliga för Callum.  

"Jag skulle gärna tro att tiden var evig, att det fanns oändligt många år att slösa bort i väntan på att livet kom till mig. Jag skulle önska att jag hade utrymme för lättsamt flirtande och fåniga romanser med män som stylar håret med kemiska produkter. Om jag ändå kunde ge det några dagar eller veckor för att se varthän det brakade. Det skulle inte behöva uppstå evig lycka mellan oss. Lycka för stunden skulle räcka."

Vad tycker jag:  Hade inte Modernista skickat hem den här boken till mig hade jag troligtvis aldrig plockat upp den heller. Jag utan dig är inte riktigt den typ av bok som brukar intressera mig, men efter att ha läst lite på baksidan och sett att boken jämförts med Livet efter dig, var jag ju bara tvungen att ge den en chans. Och jag är glad att jag gjorde det. Visserligen kan jag kanske tycka att Kelly Rimmer inte är någon Jojo Moyes, men hon har ändå skapat en väldigt levande och rörande berättelse. 
     Ändå kan jag börja med att berätta att jag inte föll pladask för Jag utan dig. Faktum med att det tog mig ganska så lång tid att läsa ut den. Jag hade svårt att relatera till historien vilket gjorde att jag inte riktigt kom in i den, men det har nog mycket att göra med att jag faktiskt inte ligger innom bokens målgrupp heller. Huvudkaraktärerna är mer än dubbelt så gamla som jag är, och de hanterar problem som jag knappt ens har kommit i kontakt med än. Dessutom kan jag tycka att boken går lite för långsamt fram och det händer lite för lite för att berättelsen ska ha mitt fulla intresse boken igenom. Men det behöver inte betyda att jag inte uppskattade Jag utan dig, för det gjorde jag. Kelly Rimmer har ett väldigt vackert språk och med det har hon har skapat komplexa och levande karaktärer. 
     För historien kändes äkta. Den var kanske inte jättespännande, eller tog mig med storm. Den fick mig kanske inte att hetsigt vända blad efter blad för att se vad som skulle komma här näst eller storögt snyfta mig igenom bokens sorgligare delar. Men den kändes äkta. Cal och Lilitha skulle kunna vara verkliga personer som i detta nu möts på en färja i Sydney och av någon anledning fick den instinkten mig att uppskatta historien ändå. 
     Jag utan dig är ingen bok som passar mig personligen. Men den är otroligt välskriven och äkta och därför tänker jag ändå rekommendera den till de där ute som vill ha en lagom mysig och lite sorglig kärlekshistoria om en kvinna som bryter mot normerna och en man som faller för den kvinnan mot alla odds. 

Tack Modernista för recensionsexemplaret!

Dela gärna med er om era tankar om Jag utan dig i kommentarerna!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: