måndag 13 juni 2016

Bokbloggsjerka 10 – 13 juni: Rec-ex iform av e-pub eller pdf?

Kom hem för några timmar sedan och är helt slutkörd, så får bli ett ganska snabbt och enkelt svar på veckans jerka som den här gången kommer ifrån Mia Eggiman, och hon undrar vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Det enkla svaret på den här frågan för mig är att det inte är att föredra. Jag har hittills inte tagit emot något rec-ex iform av e-pub eller pdf. Dock har jag inte blivit erbjudna särskilt många heller e-pub eller pdf filer heller, vilket skulle kunna bero på att jag bland annat undviker att be förlag om recensionsexemplar om jag vet att de enbart erbjuder e-böcker.

Jag förstår att endel säkert kan föredra att läsa sina böcker digitalt. Men jag är inte en av dem. Jag spenderar alldeles för mycket tid vid skärmar som det är ändå och jag föredrar böcker tusen gånger om i fysiskt format av en hel massa anledningar som jag inte orkar rada upp just nu.

Jag vet av erfarenhet att böcker jag har i digital form sällan blir lästa, och därför tar jag inte emot dem i de formatet heller. För att jag helt enkelt troligtvis inte kommer att läsa dem då. Om förlagen inte vill skicka ut fysiska exemplar - och det förstår jag att de kanske inte alltid vill det - nej, då får den boken vänta helt enkelt. Tills jag har hittat den på biblioteket eller, kanske om den känns viktig nog, tills jag har samlat ihop tillräckligt för att kunna köpa den.

Okej, det var allt för mig denna gång. Vad är din inställning till digitala recensionsexemplar?
Kram
Kimberly

1 kommentar:

  1. Håller med! För mig är det också pappersformat som gäller och jag undviker också förlag som bara skickar ut i digital format.

    SvaraRadera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: