onsdag 24 juni 2015

Anna och den Franska Kyssen av Stephanie Perkins

Titel: Anna och den Franska Kyssen
Originalets titel: Anna and the French Kiss
Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 297
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Han ser mig djupt i ögonen. Det är första gången han ser så där på mig. Jag vänder bort blicken först och känner att han dröjer sig kvar några ögonblick till innan han vänder sig bort.

Jag vet att han ler. Mitt hjärta hamrar i bröstet.”


Handling: Anna lever ett bra liv i Atlanta. Hon har sin bästa vän Bridgette och arbetskamraten Toph som nyligen börjat besvara hennes känslor. Men det livet får ett abrupt slut ner hennes pappa plötsligt bestämmer sig för att hon ska gå sitt sista skolår i Paris. Ensam. I en helt ny stad - och ännu värre hon förstår ju inte ett ord franska! Men så får allt en vändning när hon möter en del nya personer, bland dem den snygga engelsk-fransmannen/amerikanaren Étienne St. Clair som snabbt blir hennes bästa vän. Och kanske finns där mer än vänskap, men St. Clair är ju redan upptagen, och det kanske Anna själv också är förresten…Eller?
      Paris visar sig inte alls vara som hon föreställt sig. Staden är magisk och innehåller fler hemligheter än hon någonsin kunnat ana. Hennes år där blir långt mycket bättre än hon tänkt sig och blir både omtumlande, hjärtslitande och alldeles fantastisk.

Vad tycker jag? Jag älskade den här boken! Älskade, älskade, älskade! Den var härlig, vacker, romantisk och underhållande. Rapp och jordnära. 
       Huvudkaraktären Anna var väldigt lätt att relatera till - kanske för att jag troligtvis hamnar exakt i den målgruppen boken riktar sig till, men jag förstod henne verkligen. St. Clair var också en karaktär jag snabbt fastnade för. Det tog inte lång tid innan jag var precis lika charmad av honom som Anna. Faktum med att miljön hela boken utspelar sig i var något som tilltalade mig otroligt mycket, Paris, elevhemmet. Det var lätt och härligt att drömma sig bort dit och få spendera några dagar i Frankrike med Anna. 
       Boken var aldrig tråkig, allt gick fort fram (inte för fort), och dröjde sig inte kvar för länge på ett och samma ställe. Det enda jag möjligtvis skulle kunna anmärka på är att det blir en aning långdraget att relationen boken fokuserar på aldrig riktigt kommer igång på det sättet man väntar på, trotts att man vet att den kommer tillslut. Men relationen utvecklas ändå ständigt på ett intressant sätt och blir därför heller inte tråkig. 
       Vad som verkligen fick mig att fastna för den här boken (förutom allt det andra bra som typ St. Clair, Paris, och den ständigt underhållande handlingen) var att den kändes äkta. Verkligen äkta. Jag har ju redan nämnt att jag känner igen mig i Anna, för jag skulle reagera som henne i många av de situationer hon befinner sig i. Det får boken att kännas väldigt verklig, inte bara sliskigt romantisk. Vad författaren sedan gör väldigt väl är att ta allt det där äkta och lägga till en liten humoristisk twist på det hela. Jag skrattade kanske inte rakt ut, men nog fick den här boken mig att le alltid. 
       För er som gillar Morgan Matson eller Sarah Dessen tror jag den här boken är ett kap - det är nästan så jag vågar säga att Anna och den Franska Kyssen är lika slående som deras böcker, men kryddad med lite extra humor. Verkligen otroligt läsvärd. Perfekt att läsa på stranden eller i hängmattan eller var som helst i sommar!! Personligen ser jag framemot att läsa mer av Stephanie Perkins i framtiden (- om jag inte missminner mig släpps en till av hennes böcker på svenska i september så det kanske kan vara något att se fram emot)!

Poäng: 8 av 10

Vad tycker ni själva om den här boken? Ett rent kap eller bara en tonårsbok i mängden?
Kram
Kimberly

Psst! Andra böcker som jag recenserat som du kanske också gillar om du gillade Anna och den franska kyssen: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: