måndag 15 juni 2015

Mitt perfekta liv av Sarah Dessen

Titel: Mitt perfekta liv
Originalets Titel: The truth about forever
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 443
Förlag: Rabén&Sjögren
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris eller Bokus 

Handling: Macy har en fullspäckad sommar framför sig. Hon ska jobba på biblioteket, plugga ordkunskap och i allmänhet försöka vara så perfekt som möjligt. Men saker och ting blir inte riktigt som Macy tänkt sig. Hennes arbetsnarkoman till mamma börjar gå henne mer och mer på nerverna, jobbet på biblioteket visar sig vara helt hemskt och för att göra saker och ting ännu värre vill hennes pojkvän plötsligt ta en paus. 
      Men mitt i alltihoppa springer hon in i careringirman Wish där hon lyckas få jobb. Wish gör Macys sommar till allt den inte var planerad att vara: Livad, spontan, rörig och fullkomligt oväntat underbar. Hon möter också Wes; en obegripligt snygg kille med inte helt fläckfritt förflutet. Till sin förvåning märker Macy att hon kan prata med honom om allt, till och med om sina rädslor och sin döda pappa. 
        Kanske måste livet inte bara vara något man tar sig igenom trotts allt? Kanske kan man passa på att leva lite också, trotts allt?

Vad tycker jag? Den här boken förvånade mig helt klart. Jag hade inte förväntat mig mycket av Dessen - självklart visste jag att hon var en eftertraktad ungdomsförfattare, men jag trodde inte hennes böcker skulle falla mig i smaken. Jag hade helt fel. Jag sträckläste den här boken på två dagar (ja, det kan ha att göra med att jag inte har haft särskilt mycket annat för mig under de här två dagarna, men det spelar ingen roll. Man sträckläser inte en bok om den inte är bra), den var otroligt svårt att lägga den ifrån sig. Trotts att det här är en ganska lugn och mysig bok hade den ett otroligt driv och även om den blev lite segare emot slutet tycker jag fortfarande att Mitt perfekta liv är en väldigt läsvärd bok. 
       Dessen gav mig nya perspektiv på lite saker och ting, och jag gillar iden om att saker inte måste vara dåliga bara för att de är trasiga, utan att lite kaos och missöden ibland är precis vad som behövs. Karaktärerna var också väl byggda och passade historien bra! Delia och Wes var klara favoriter, och även om jag kanske inte knöt jättestarka band till huvudkaraktären Macy kunde jag ändå stundvis relatera till henne och det var roligt att följa hennes utveckling.
       Det jag nästan älskar mest med boken är sommarkänslan den inger, hur mysig den är. Jag skulle inte kalla Mitt perfekta liv för något äventyr direkt, men den är nästan vad man kan likna vid en semester - och definitivt en bok att ha med i strandväskan i sommar! Jag ser fram emot att krypa upp i hängmattan med fler av Dessens böcker i framtiden!


Poäng: 6 av 10

Fler av er som läst Dessens böcker? Vilken borde jag plocka upp här näst?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: