lördag 6 juni 2015

Mina tips på bra hängmatte-läsning i sommar!

För det första: Alla bra böcker är bra hängmatte-läsning - men jag tänkte försöka rikta in mig på böcker som kanske kan vara extra mysiga att läsa i sommarsolen! Så här är mina rekommendationer för när ni har lite tid över i sommar!

Persikosommar av Jodi Lynn Anderson: Är det här den bästa bok jag läst? Nej. Är det en fantastisk sommarbok? Ja. Den handlar om tre tjejer som sammanförs på en persikodling över sommaren, där oväntad vänskap växer fram. Den här boken är sprängfylld med vänskap och sommarförälskelser och mysiga kvällar runt eldstaden - och inte minst persikor! Verkligen härlig! 

Fyra dagar, fyra nätter av Morgan Matson: Älskar den här boken! Den är mysig och fin och fantastisk. Jag ler varje gång jag läser den (vilket jag gjort två gånger, och redan funderar jag på att läsa om den)! Den handlar om Amy som måste ta bilen från Kalifornien till Connecticut, efter att hennes mamma bestämmer sig för att de ska flytta. Ända problemet är att Amy vägrar köra sedan hon var med om en bilolycka. Men då dyker Roger upp - han är nitton år och ovanligt snyggt - och på något sätt blir den hemska bilfärd till en resa som tar en oväntad vändning. Fin, rörande och fylld av glädje!

Pappersstäder av John Green: En bok jag själv håller på att läsa om för tillfället. Den handlar om Quentin vars äventyrslystna granne Margo spårlöst försvinner. Men hon har lämnat ledtrådar efter sig, ledtrådar enbart Quentin kan tyda. Den här boken inriktar sig även den mycket på vänskap och resa. Quentin följer Margos spår dit de leder honom, och längs vägen inser han också saker om sig själv - och om att leva. Intressant bok där det finns mer under ytan än man kanske först tror. (Kolla in boken på Adlibris eller Bokus för att läsa mer)

Imorgon när kriget kom av John Marsden: En bok som är lite äldre än de andra men absolut inte sämre! Även detta är en av mina favoriter. Historien handlar om sju ungdomar som ger sig ut på en campingresa, men när de väl kommer hem igen är allt öde. Husen är tomma, hundarna döda, elen borta och telefonerna funkar inte och ganska snabbt inser de att deras land blivit invaderade av en främmande makt. Boken är rafflande och spännande när man får följa de sju ungdomarna på deras resa för överlevnad. Inte alls vad jag föreställde mig att en krigsroman skulle vara. Annorlunda och lätt att relatera till.

Nya kontakter av Sophie Kinsella: Skulle inte klassa det här som en ungdomsbok, men var tvungen att ta med din i alla fall för den är så mysig! Lite som en romantisk komedi i bokform! Den handlar om Poppy som råkat tappa bort sin förlovningsring och i kaoset får hon tag I Sams telefon. Efter det inleds en...intressant relation. Härlig och drivande! (Läs min recension av den HÄR eller kolla in boken på Adlibris eller Bokus för att läsa mer)

Så hoppas ni fått lite tips på sommarläsning nu! Vad ser ni fram emot att läsa i hängmattan i sommar?

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: