måndag 7 mars 2016

Bokbloggsjerka 5 – 7 mars: Bokrean och bokhandlar

Måndag och dags för bokbloggsjerka som Annika håller i varje vecka! Frågan denna gång är:

Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag vet inte riktigt varför, men jag har fått intrycket att bokrean bara blir större och större, men kanske är det bara för att mitt intresse för bokrean bara ökar år för år och jag därför upptäcker större delar av marknaden? Hur som helst uppfattar jag den fortfarande som väldigt populär i alla fall, den 24 när bokrean startade var jag på ICA Maxi och det kryllade av folk runt pallarna med böcker. På ICA, som i vanliga fall inte ens har ett särskilt stort utbud av böcker, men som hade jättestort utbud under bokrean. Det säger ändå något. Folk är ändå intresserade, och det finns ju uppenbarligen en marknad för det. Eftersom vanliga matbutiker väljer att satsa så mycket på det (även om alla matbutiker självklart inte gör det).

När det kommer till bokhandlar vill jag säga både jag och nej - men egentligen har jag ingen aning. Internet bokhandlar är ju otroligt populära, och själv gör jag ju en hel del av mina inköp via dem - jag menar, det är ju ändå billigare de flesta gånger. Men, "fysiska" bokhandlar har något internetbokhandlar aldrig kommer få. Detsamma med fysiska böcker och e-böcker. Det finns en viss känsla av att kliva in i en bokhandel, att vara omgiven av alla dessa böcker och historier som man inte får på samma sätt via internet. Att kunna ta upp varje bok, väga den i handen och bläddra mellan sidorna. Det finns en skönhet i att kunna träffas några kompisar, åka in till stan, ta en fika och ströva runt i någon mysig bokhandel. På nätet känns det så opersonligt.

Källa

Jag är ganska så subjektiv i den här frågan, jag älskar de fysiska bokhandlarna och hoppas av hela mitt hjärta att de aldrig kommer att försvinna. Dock så är ju internetbokhandlarna betydligt bättre ur en ekonomisk synvinkel. Men samtidigt, och kanske viktigast av allt, så handlar det ju inte bara om det ekonomiska. Och förhoppningsvis kommer det inte göra det i framtiden heller.

Var står ni i frågan? Kommer de fysiska bokhandlarna att få vara kvar?
Kram
Kimberly

P.S Ni kan läsa mer om mina reaköp under bokrean HÄR.

2 kommentarer:

  1. Det är väldigt sällan som jag handlar i en fysisk bokhandel (undantaget är bokrean), mest för att de faktiskt är väldigt mycket dyrare än onlinebutikerna. Så länge jag handlar för mina egna surt förvärvade pengar så tänker jag ekonomiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju sant, och så gör ju jag med för det mest. När en bok nästan är hundra kronor billigare på nätet, ja då kör man ju där. Men jag kan ändå inte släppa att det finns en viss charm med de fysiska bokhandlarna, och ibland så tycker jag ändå att det är värt pengarna (men inte när det är inbundna böcker för de är så ruskigt dyra i butik!) :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: