tisdag 26 juli 2016

Kommande böcker: Augusti 2016

Hej på er alla! Juli är snart slut - sorgligt nog med tanke på att skolan börjar igen i augusti. Men, vi kommer åtminstone kunna njuta av massa underbar litteratur den kommande månaden! I det här inlägget kommer jag dock också passa på att slänga in några böcker jag inte lyckades hitta när jag letade fram böcker till Juli månad, men som dykt upp nu. Så vissa böcker är till och med redan ute! (Observera dock att datumen är preliminära och kan komma att förändras)

Kommande böcker på svenska


11 Augusti: Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med av Johanna Nilsson
 rabén&sjögrens hemsida finns det här utdraget ur boken: "Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med. Jag finns. Idag och i nittionio dagar till. Nedräkningen har börjat." Och boken beskrivs som att den handlar om ensamhet och identitet, och tar upp frågor som hur man ska förhålla sig till ett samhälle där det hela tiden är så viktigt att synas. Verkar aktuell och jätteintressant!

29 Augusti: Tårar i havet av Ruta Sepetys
Som jag uppfattar det så är Tårar i havet baserat på en verklig händelse som ska spegla världens största fartygskatastrof som inträffade 1945, bara 15 mil från Sveriges kust och som krävde över 9000 liv. Berättelsen handlar om Joana, Emilia och Florian - alla på flykt med olika bakgrund, men deras vägas korsas och tillsammans tar de sig ombord på Wilhelm Gustloff - skeppet som ska föra dem i trygghet. Men hur nära räddningen de än kommer, vilar fortfarande en katastrof runt hörnet. Tycker det är jättespännande att detta är baserat på en verklig händelse - och är verkligen sugen på att lära mig mer om den. Ser jättemycket fram emot den här boken! Utges av B. Wahlströms.


21 Juli: Världen efter av Susan Ee
Som jag har längtat efter denna! Äntligen släpper Modernista uppföljaren till Änglafall - som jag fullkomligt älskade, och som dessutom slutade med en ganska så spännande cliffhanger. I den här gången blir Penryns syster Paige åter igen bortrövad - men denna gång av en grupp människor som anser att änglarna gjort Paige till ett monster. I sitt sökande för att än en gång hitta sin syster finner sig Penryn plötsligt i hjärtat av änglarnas planer där hon för första gången inser hur skrämmande långt de är villiga att gå för att få vad de vill ha. Verkar superspännande och jag kan verkligen inte vänta tills jag har den här boken i min hand!

27 Juli: Ett veck i tiden av Madelein L'Engle
Ännu en bok från Modernista. Denna gång en barn/ungdomsklassiker som blivit älskad världen över och som publicerades för första gången för över 50 år sedan. Dessutom är det en sci-fi klassiker! Hur awesome är inte det? Boken handlar i alla fall om Meg Murry, vars pappa är en vetenskapsman som plötsligt försvunnit. Men så en dag dyker Fru Vadå upp, som verkar veta en hel del om Megs pappa, inte minst hur de kanske ska kunna hitta honom. Verkar väldigt spännande, ser definitivt fram emot denna!

6 Augusti: Sedan du försvann av Morgan Matson
En av mina favoriter blir äntligen översatt till svenska av Modernista! Fullkomligt älskar den här boken och ni kan läsa min fulla recension HÄR. Sedan du försvann handlar om Emily. Hon och hennes bästa vän Sloane har en fantastisk sommar planerad framför dem. Eller ja, de hade vill säga, tills Sloane en dag plötsligt är försvunnen utan att ha lämnat minsta spår efter sig förutom en att-göra-lista adresserad till Emily - full av sådant Emily vanligtvis aldrig skulle få för sig att göra. Men, tänk om listan kan leda henne till Sloane. Det måste ju i alla fall vara värt ett försök. Att plocka äpplen mitt i natten, dansa till gryningen och... kyssa en främling? Så illa kan det väll inte vara, eller?

Fler böcker...

            

27 Juli: Hord av Ann Aguirre
27 Augusti: Ormbunkslandet av Elin Bengtsson
29 Augusti: Vi är en av Sarah Crossan
31 Augusti: Oktober är den kallaste månaden av Christoffer Carlsson

Nya utgåvor: 


12 Juli: Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins (Pocket)
19 Juli: Lola och pojken i huset bredvid av Stephanie Perkins (Pocket)

            

29 Juli: Enklav av Ann Aguirre (Pocket)
7 Augusti: Röd drottning av Victoria Aveyard (Storpocket)
10 Augusti: Girl Online On Tour av Zoe Zugg (Häftad)
29 Augusti: Hälsningar från havets botten av Christina Lindström (Pocket)

Kommande böcker på engelska: 


2 Augusti: The Beauty of Darkness av Mary E. Pearson
Tredje och sista boken i The Remnant Chronicles - och jag är så taggad! Jag har inte ens läst andra boken än, så vill inte läsa på allt för mycket om denna - dessutom är detta allt som står på Goodreads: "Lia and Rafe have escaped Venda and the path before them is winding and dangerous - what will happen now? This third and final book in The Remnant Chronicles is not to be missed." Hur som helst: Verkar jättebra, och hoppas verkligen att jag får chansen att läsa den snart (efter att jag läst andra självklart). HÄR kan ni läsa min recension av första boken!

30 Augusti: Furthermore av Tahereh Mafi
EN NY BOK AV TAHEREH MAFI!!! Jag fullkomligt älskade hennes Shatter Me-serie, så jag bryr mig inte det minsta om att det här är en Middle-Grade-bok. Den ska läsas. Gärna typ nu, fastän det är en hel månad tills den släpps. Boken handlar om Alice, vars pappa har försvunnit och för att hitta honom måste hon ta sig igenom både det ena och det andra... såhär står det på Goodreads: "But bringing Father home is no small matter. In order to find him she'll have to travel through the mythical, dangerous land of Furthermore, where down can be up, paper is alive, and left can be both right and very, very wrong. Her only companion is a boy named Oliver whose own magical ability is based in lies and deceit--and with a liar by her side in a land where nothing is as it seems, it will take all of Alice's wits (and every limb she's got) to find Father and return home to Ferenwood in one piece. On her quest to find Father, Alice must first find herself--and hold fast to the magic of love in the face of loss." Verkar jättespännande - lite Alice i underlandet över det hela, och jag älskar det!


2 Augusti: Enter Title Here av Rahul Kanaki
2 Augusti: United av Melissa Landers
30 Augusti: The Thousandth Floor av Katharine McGee

Alla dessa tre verkar så himla intressanta! Vi har The Thousandth Floor som handlar om en byggnad där - mer eller mindre - allt är möjligt, United som är tredje boken i serien Alienated (inte för att jag ens läst första än, men jag har alla planer på att göra det. Snart, för serıen verkar så himla bra) och så Enter Title Here som handlar om Reshma som gör i princip vad som helst för att komma in på Standford - även om det innebär att skriva en bok. En bok som kräver research, i form av "vanligt americans tonårsliv" något Reshma inte kan allt för mycket om.

Vilka böcker ser ni fram emot i augusti?
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Alltså ÅH hur fantastisk månad!?! Ser fram emot Furthermore, Sedan du försvann, Tårar i havet, Ormbunkslandet och Om hundra dagar (...) mest. Ojdå, det var ju några ... men SÅ FANTASTISK MÅNAD III! *-*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Ser också verkligen fram emot dem alla, speciellt Tårar i havet, Om hundra dagar dör jag så satans vackert..., Furthermore och The Beauty of Darkness! Det kommer så många intressanta böcker den här månaden!!

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: