onsdag 30 september 2015

Since You've Been Gone av Morgan Matson


Titel: Since You’ve Been Gone
Originalets titel: Since You’ve Been Gone
Författare: Morgan Matson
Antal sidor: 449
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”But that was my best friend, the kind of girl your eyes went to in a crowd. While she was beautiful - wavy hair, bright blue eyes, perfect skin dotted with freckles - this didn’t fully explain it. It was like she knew a secret, a good one, and if you got close enough, maybe she’d tell you, too. ”

Handling (tagen från bokens baksida, lite redigerad. Man får göra så, right?): It was Sloane who yanked Emily out of her shell and made life 100% interesting. But right before what should have been the most epic summer, Sloane just… disappears. All she leaves behind is a to-do list. On it, thirteen Sloane - inspired tasks that Emily would normally never try. But what if they could bring her best friend back?

Apple picking at night? Okay, easy enough.
Dance Until Dawn? Sure. Why not?
Kiss a stranger? Um…
Go skinny-dipping? Wait… what?

Emily now has this unexpected summer, and the help of Frank Porter (totally unexpected), to cheek tings off Sloane’s list. Who knows what she’ll find?


Vad tycker jag: Gud vad jag älskade den här boken! Ju mer jag läste, desto bättre tyckte jag om den!
       Jag måste medge att historien gick lite segt fram i början. Det var inte så att jag var fast från första sidan, men ändå är det ingenting jag skulle vilja ändra på. Nu i efterhand känns det självklart att början ska vara precis så som den var, annars hade vi inte lärt känna karaktärerna på samma sätt, inte fått se deras relationer långsamt växa fram - och det var helt klart bland det bästa med den här boken. 
       Morgan Matson har skapat sådana fantastiskt fina karaktärer, och gjort dem alla så närvarande i boken. Det känns som om jag är där med dem, umgås med dem och förstår dem. Jag är hos dem, vilket är helt fantastiskt. Deras glädje och smärta är lika mycket min. Nu, efter att ha avslutat boken känns det nästan tomt, och jag tror definitivt Since You’ve Been Gone är en bok jag kommer plocka upp ännu en gång i framtiden, bara för att få återuppleva allt igen tillsammans med karaktärerna. 
       Jag gillar också verkligen Matsons sätt att skriva, och hur det känns som om boken har ett väldigt djup. Alla komplicerade relationer vi får ta del av, som samtidigt är så väldigt lätta att känna igen sig i. Dessutom ligger berättelsen fokus på vänskap, vilket är lite uppfriskande, men också väldigt fin. Älskar verkligen hur vi får se alla vänskaperna - och karaktärerna - utvecklas!  
       Det är något speciellt med Morgan Matsons böcker, någonting med de unika och vackra, men ändå lätt igenkännbara, situationerna hon skapar. Vilken resa de är, och hur levande de känns. Många gånger fick bokens språk och atmosfär mig att tänka tillbaka på Fyra dagar, fyra nätter (den enda andra boken jag läst av Morgan Matson - och som jag fullständigt älskade) och genast är jag intresserad av att plocka upp den igen så jag ännu en gång kan få återuppleva Roger och Amys resa (redan läst den två gånger hehe)!
       Så trotts att Since You’ve Been Gone till en början var lite seg och till och från kunde kännas en aning långsam så är den så värd det. För historian står aldrig still, berättelsen utvecklas ständigt och åtminstone jag kan verkligen inte få nog av den. Helt klart en underbart mysig och underhållande contemporary!
       Gillade ni Fyra dagar, fyra nätter (Amy and Roger’s Epic Detour), Stephanie Perkins eller Sarah Dessens böcker borde ni definitivt plocka upp Since You’ve Been Gone. Den somriga känslan i boken är genomgående, så kanske gör denna bok sig som bäst i hängmattan under en skinande sol, men ärligt talat är boken bra nog ändå. Funkar helt klart att läsa på hösten också ;)

"I don't think you have to do something big to be brave. And it's little things are the hardest anyway."

Har ni läst Since You’ve Been Gone eller någon av Morgan Matsons andra böcker får du gärna dela med dig i kommentarerna och berätta vad du tyckte! Funderar på att plocka upp Second Chance Summer, vad säger ni som läst den?

Kram 
Kimberly

P.S Boken finns även översatt av Modernista med titeln Sedan du försvann, om ni hellre läser på svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: